AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Nio ET9: grensverleggend nieuw vlaggenschip op nieuwe basis

EQS en i7 opgepast

Nio ET9
Nio ET9
Nio ET9
Nio ET9
Nio ET9
Nio ET9
Nio ET9
Nio ET9
Nio ET9
Nio ET9
Nio ET9
Nio ET9
Nio ET9
Nio ET9
Nio ET9
Nio ET9

De meeste autofabrikanten lijken al kerstvakantie te vieren, maar het Chinese Nio doet daar niet aan mee. Integendeel: het houdt vandaag zijn groots opgezette ‘Nio Day’, waar het onder meer een nieuw vlaggenschip onthult. We heten de Nio ET9 welkom.

Highlights Nio ET9

  • Op nieuwe basis
  • Zo’n 600 kW laadvermogen
  • Steer by wire

Misschien denk je bij het zien van de Nio ET9 wel ‘hé, die ken ik toch al?’. Dat kan kloppen. Niet alleen lijkt de Nio ET9 behoorlijk op zijn kleinere broers ET7 en ET5, maar hij is ook al eerder in zijn geheel getoond. Alweer bijna een jaar geleden, tijdens de vorige Nio Day, ging het doek van de 5,33 meter lange ET9.

Vandaag onthult het merk in een voetbalstadion in het zuid-Chinese Guangzhou, onder toeziend oog van duizenden Nio-fans, de productieversie. Die lijkt niet geheel verrassend als twee druppels water op de auto die we vorig jaar zagen. De Nio ET9 is zoals gezegd een kloeke jongen en moet zich straks onder meer gaan meten met onder meer de Mercedes-Benz EQS en de BMW i7. Jazeker, er rust een zware taak op zijn schouders. De Nio ET9 komt echter goed beslagen ten ijs.

Nio ET9.

Nieuw platform

De ET9 staat op het nieuwe NT3-platform van Nio, een basis die ook al wordt gebruikt voor dochtermerk Onvo bij de L60. Van die Tesla Model Y-concurrent kregen we eerder al veelbelovende specificaties te weten. De 925V architectuur (!) van deze basis draagt bij aan enorme laadvermogens. Zo ligt het piekvermogen bij het laden van de ET9 naar verwachting op maar liefst ruim 600 kW. Vooralsnog is er enkel een 100-kWh accu aangekondigd die een actieradius van 650 km oplevert volgens de Chinese CLTC-cyclus. Maar Nio is toch van het accuwisselen? Dat klopt, daarover straks meer.

Niet alleen op het gebied van bijladen is er interessante nieuwe techniek aanwezig bij de ET9. Zo is er onder meer bijzonder genoeg ook steer by wire en sturen de achterwielen tot een hoek van 8,3 graden mee. Dat laatste levert een draaicirkel van slechts 10,9 meter op. Verder belooft Nio dat de actieve ophanging en de vering bij deze basis nog beter aanvoelt dan luchtvering. Dat het goed werkt, demonstreerde topman William Li door met succes met een vijf verdiepingen hoge champagnetoren op de neus van de auto over drempels te rijden zonder dat de toren omviel. Een erg comfortabele modus is dus mogelijk, maar je moet de ET9 tevens sportief kunnen laten aanvoelen.

Dat laatste is geen overbodige luxe als je het stroompedaal vol intrapt, want de Nio ET9 is beresterk. Hij heeft twee samen dik 700 pk sterke elektromotoren en vierwielaandrijving. De verdeling van het vermogen kun je overigens per wiel afgeregelen. Dat moet het gedrag in de bochten ten goede komen en de grip bij snel wegrijden.

Nio ET9.

Minimalistische weelde

Zowel vanbuiten als vanbinnen is de Nio ET9 vooral een bekend gezicht als je de andere modellen van Nio al kent. Voorin tref je een minimalistisch dashboard, met een 15,6-inch infotainmentscherm en een digitaal instrumentarium over de hele breedte van het dashboard. De vrolijk babbelende spraakassistent Nomi is uiteraard van de partij en die moet in staat zijn om je nog wat beter te helpen dan voorheen. Uiteraard grijpt Nio hiervoor kunstmatige intelligentie aan. De fabrikant vertelt AutoWeek dat het makkelijker moet worden voor Nio-rijders om via Nomi verbetersuggesties door te geven. Nio geeft hoog op over zijn ‘users’ en zegt de deuren wagenwijd open te hebben staan voor feedback.

Knoppenliefhebbers zouden wellicht als feedback hebben dat je meer met fysieke knoppen zou moeten kunnen bedienen. Die vind je in de ET9 immers nauwelijks. Bijna alles bedien je op het centrale scherm, op het stuurwiel zitten knoppen die je via het scherm een tijdelijke functie kunt toewijzen. Zo moet je bijvoorbeeld voor het verstellen van je zijspiegels eerst in het menu zijn en de spiegel selecteren, waarna die met de knoppen op het stuur is af te stellen.

Achter in de Nio ET9 gaat het eraan toe zoals je dat verwacht in een auto in dit segment. Dat wil zeggen: aan beenruimte is als het goed is geen gebrek en je neemt plaats op één van de twee riante en uitgebreid in te stellen zetels. Stoelverwarming en -ventilatie is aanwezig net als massagestanden, ook kun je vanuit het midden een tafeltje opklappen en zit er in de middentunnel een display waarop je onder meer de klimaatregeling treft en je de schermen voor je kunt bedienen. Jazeker, ook hier achterin zijn twee beeldschermen te vinden, één voor iedere passagier. Op deze 14,5-inch grote displays kun je divers online en offline vermaak oproepen. Augmented reality is er met het zogeheten PanoCinema ook bij, dan kun je met een VR-bril op echt een soort rijdende thuisbioscoop maken van de ET9.

Niet alleen aan de beenruimte is gedacht, ook de hoofdruimte moet ondanks de aflopende daklijn in orde zijn. De daklijn loopt immers vrij geleidelijk af en eindigt nog vrij hoog. Dat geeft de ET9 en profil een wat andere vorm dan de ET5 en ET7. De Nio ET9 lijkt op het eerste gezicht een liftback, maar het is toch echt een sedan. Van een Chinese toplimousine hadden we in feite niet anders verwacht.

Helemaal onderin kun je nog een koelkastje tevoorschijn toveren.

Autonoom rijden

De Nio ET9 moet op het gebied van autonoom rijden eveneens een vooruitgang zijn ten opzichte van de bestaande modellen. Het nieuwe paradepaardje krijgt een nieuwe versie van Nio’s Navigate On Pilot (NOP). AutoWeek verneemt van Nio dat deze nieuwe versie nog voor een deel in ontwikkeling is, omdat het leert van Nio-rijders. Maar, zo verzekeren de Chinezen ons, binnen de kortste keren reageert het daarom beter dan voorheen én het verder verbeteren gaat non-stop door. In de praktijk moet je met NOP in elk geval op de snelweg de auto zelfstandig kunnen laten meerijden met het verkeer (weliswaar met je handen op het stuur en de aandacht erbij), maar ook kan de auto zelf in gaan halen als het verkeer op een andere rijstrook beter doorstroomt. Je kunt zelf bij NOP overigens ook gewoon een inhaalactie inzetten door de richtingaanwijzer aan te zetten. Als de kust veilig is, haalt de auto dan zelf in.

Sneller accu’s wisselen

Zoals gezegd blijft Nio heilig geloven in het wisselen van accu’s als een goed alternatief voor bijladen van EV’s. Eén van de belangrijkste argumenten is dat je veel sneller weer onderweg bent, mits het wisselstation vrij is natuurlijk. Dat wisselen gaat voortaan nog sneller, want Nio heeft de reeds eerder aangekondigde wisselstations van de vierde generatie klaar. Daarmee moet het wisselen 22 procent sneller gaan. Dat niet alleen: de nieuwe wisselstations zijn nu klaar voor andere auto’s die accu’s kunnen wisselen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de Onvo L60, maar volgens Nio kunnen ook auto’s van andere concerns hier een verse accu komen halen. Dan moeten die uiteraard wel uitgerust zijn met techniek van Nio. De fabrikant is in gesprek met verschillende concerns, waaronder het eveneens Chinese Geely, Changan en Chery. Nio’s nieuwe NT3-basis staat ook al in de etalage. Overigens zijn de bestaande wisselstations van de derde generatie om te bouwen tot de 4.0-versie, dus er hoeft niet overal een geheel nieuw station te komen. In Nederland zijn ook enkele 3.0-stations, dus met een beetje mazzel staan die op de nominatie om tot 4.0 te worden omgebouwd.

Nio ET9.

Nio ET9 in Europa

Terug naar de Nio ET9. Vanwege Steer by wire is het maar zeer de vraag of de ET9 hier op de markt kan komen. Daarvoor moet Nio eerst de goedkeuring van de Europese wetgever binnenhalen. Mocht dat lukken, dan duurt het waarschijnlijk nog tot 2026 voordat hij hierheen komt. Thuisland China is in het nieuwe jaar in elk geval aan de beurt. Daar gaat de ET9 omgerekend minstens ongeveer een ton kosten met accu. Zonder accu, met Battery as a Service, bedraagt de vanafprijs omgerekend zo'n €86.000. De eveneens op dit nieuwe platform staande Onvo L60 komt naar verwachting in 2026 naar Europa.

Lezersreacties (68)

Reageren