Nio en Changan gaan samen accu’s wisselen
Kostendeling is welkom
Nio pioniert met accuwisselstations, maar dat is een dure hobby. Daarom heeft het bedrijf nu een partnerschap met het eveneens Chinese Changan, dat samen met Nio EV’s gaat ontwikkelen die in de wisselstations van Nio een andere accu kunnen krijgen.
Het Chinese staatsbedrijf Changan is in Nederland nog niet zo bekend, maar behoort tot de vier grootste Chinese autobouwers. Het heeft ook al 35 jaar ervaring op het gebied van personenauto’s en mag zich dus ook tot de oudste Chinese automerken rekenen. Best een compliment voor het nog jonge een relatief kleine Nio dus dat deze ‘oude rot’ zijn heil zoekt bij het merk. Changan gaat volgens Reuters gebruikmaken van de accuwisseltechniek van EV-bouwer Nio door samen met dat merk EV’s te ontwikkelen die van batterij kunnen wisselen in Nio’s ‘swap stations’.
Daarmee lijkt het onvermijdelijk dat de elektrische Changans niet alleen gebruikmaken van accu’s, maar ook van platformen die door Nio zijn ontwikkeld. De hele samenwerking komt hoe dan ook goed uit voor Nio, dat het financieel zwaar heeft. Als er straks ook Changans rondrijden die bij Nio’s wisselstations kunnen wisselen, kunnen de bijbehorende kosten worden gedeeld en zijn de stations uiteraard vaker bezet, wat ze eerder winstgevend zal maken.
Reuters meldt dat Changan en Nio in China dit jaar respectievelijk op de zevende en de achtste plek staan als het gaat om EV-verkopen. Changan verkocht 123.322 elektrische auto’s, Nio 109.993. In China staan 2.113 wisselstations van Nio, die volgens het merk vooral rond grote steden veel worden gebruikt, omdat op straat laden daar vaak lastig is.