Nieuws van Nissan, Toyota en Cadillac
Het nieuwe jaar gaat altijd van start met de autotentoonstellingen van Detroit en Los Angeles. De organisatoren in Californië doen al jaren hun best om Motown naar de kroon te steken, maar de autofabrikanten hebben ook dit jaar weer duidelijk gekozen voor dé thuishaven van de Amerikaanse auto-industrie. Niet alleen de Amerikaanse merken, maar ook de Japanse, die trouwens een groot deel van hun in Amerika verkochte modellen ook daar bouwen. En niet te vergeten Europese merken als BMW, Volvo, Mercedes en Saab, die in de Verenigde Staten een flinke omzet halen. Daarom werden er in Detroit niet alleen veel concept cars gelanceerd, maar kreeg Motown ook de wereldprimeur van een aantal productiewagens.
Tekst Henny Hemmes
Rijp voor productie is de Nissan Z. Er moet nog een beetje worden geschaafd aan de concept car, maar afgezien van een ander neusje zal er niet veel meer veranderen. De Z wordt de opvolger van de legendarische Z-modellen van het Japanse merk. In de jaren zeventig zetten de 240Z en de 260 Z met hun lange neuzen Nissan meteen op de kaart van sportwagenfabrikanten. De nieuwe Z krijgt 200 pk en de productieversie wordt nog tegen het eind van dit jaar verwacht.
Hoewel hij nog als concept car werd gepresenteerd gaat de ToyotaMatrix binnenkort in bijna ongewijzigde vorm in productie en zal hij tegen 't einde van dit jaar in Amerika in de showrooms staan. De Matrix is een kruising tussen een terreinwagen en een stationwagen en is gebouwd op de bodemplaat van de nieuwe generatie Corolla. Naast een uitvoering met 130 pk komt er ook een sportversie met de motor-plus-zesversnellingsbak uit de Celica GTS.
De wereldprimeur van Lexus was natuurlijk de SC 430, waarvan in AutoWeek no. 3 al een rij-impressie stond (als eerste en enige in Europa!). Verder kwam de luxe divisie van Toyota met twee nieuwe versies van de IS 300, die wij in Nederland als IS 200 kennen. De eerste is een snelle versie van de 3-litermotor waarmee de IS 300 (de type-aanduiding zegt het al) is uitgerust. Die motor is voor het zogenaamde high performance-model opgevoerd en levert 215 pk, terwijl het maximum koppel 295 Nm bij 3800 tpm bedraagt.
Ook nieuw is de Lexus IS 300 SportCross, een model dat het midden houdt tussen een stationwagen en een SUV. Uiteraard met vierwielaandrijving en een heleboel ruimte. De motorkap, voorschermen en voorportieren zijn dezelfde als van de IS 300, de rest is uniek voor de SportCross.
Hoewel de Cadillac Escalade nog niet zo oud is, presenteerde de topdivisie van General Motors nu al een compleet vernieuwde versie. Bij de 2002 Escalade heb je net als bij zijn voorganger de keuze uit 2WD of 4WD. De voorwielaangedreven versie heeft een vernieuwde variant van de 5,3-liter V8 Vortec in het vooronder, terwijl de AWD-versie is uitgerust met een Vortec 6000 V8 met hoge compressie. Die laatste motor is goed voor 345 pk en 515 Nm.
In Los Angeles presenteerde Cadillac overigens een speciale Escalade, de EXT. Het is een pick upversie van de bestaande grote, luxe sport-ute van Cadillac. Hij kan dus niet alleen vijf passagiers vervoeren, maar ook een flinke lading in de 1,6 m lange laadruimte, die bovendien kan worden beschermd tegen de weerselementen met een driedelige afdekking.Uiteraard is de vierpersoonscabine voorzien van soepele leren bekleding. De vierwielaangedreven EXT is uitgerust met de moderne Cadillac-systemen, zoals Road Sensing Suspension.