AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Nieuwe varianten KTM X-Bow
7
KTM is van huis uit een motorfietsenfabrikant. Sinds enige tijd timmert het Oostenrijkse bedrijf aan de weg met de X-Bow: de eerste vierwieler. Daarvan komen nu vier nieuwe varianten uit.
Ook KTM heeft last van de crisis. De eerste mededeling die de fabrikant dan ook doet, is dat het productiedoel voor de X-Bow is teruggebracht van duizend naar zeshonderd stuks voor dit jaar. Wel staat er een aantal nieuwe modellen klaar.
De basisvariant, die we tot nu toe kenden, heet Street en is voorzien van een 240 pk sterke 2,0-liter turbomotor van Audi. De tweezitter gaat er in 3,9 seconden mee van 100 naar 100 km/u en de topsnelheid is 220. Het verbruik van de 790 kilo lichte Crossbow blijft beperkt tot 7,9 liter op 100 km.
De Clubsport-variant is de eerste nieuweling. Die biedt een versterkte monocoque en heeft een instelbaar onderstel en andere zaken die nodig zijn voor circuitgebruik. Dan is er de Superlight. Die heeft verschillende carrosseriedelen van koolstofvezel en er is een sperdifferentieel aan boord. De wielen hebben een centrale bout en ook hier is de afstemming van het onderstel instelbaar. Bovendien is ook de bodem vlakker zodat hij zijn ronden sneller kan afleggen.
De volgende variant is de GT4-versie. Dat is een klantenversie van de raceauto uit de gelijknamige raceklasse. Die is direct geschikt voor gebruik op het circuit. Tot slot is er de ROC. Dat is een gelimiteerd model dat uitkomt ter gelegenheid van de deelname van KTM tijdens de Race Of the Champions. Hier komen, naast vele andere exclusieve accessoires, de koolstofvezel carrosseriedelen, de wielen met centrale bout en een sportuitlaatsysteem terug. Van de X-Bow ROC worden slechts dertig exemplaren geproduceerd.