Nieuwe Subaru Forester e-Boxer nu ook voor Europa

Wereldwijde succesverlenger

Subaru Forester
Subaru ForesterSubaru ForesterSubaru ForesterSubaru ForesterSubaru ForesterSubaru ForesterSubaru ForesterSubaru Forester

In Nederland speelt Subaru en dus ook de Forester tegenwoordig een rol in de marge. Wereldwijd is de Forester echter een van de meest stabiele kurken waar het merk op drijft. Vorig jaar beleefde de nieuwe Subaru Forester zijn internationale debuut en nu is de nieuwe SUV ook klaargestoomd voor de Europese markt.

Wie de afgelopen decennia ook maar een béétje heeft opgelet, is ongetwijfeld bekend met het bestaan van de Subaru Forester. De eerste generatie Forester verscheen in 1997 ten tonele en inmiddels zijn we toe aan de zesde generatie van het model. Hoewel er de afgelopen 27 jaar in de autowereld enorm veel is veranderd, is de basisreceptuur in Forester-land nog altijd zeer herkenbaar.

De nieuwe Subaru Forester borduurt voort op het Subaru Global Platform waar het uitgaande model ook op troonde. Die basis is onder meer 10 procent stijver geworden. Wat formaat betreft, wijkt de nieuwe Fozzy ook maar weinig af van zijn voorganger. Hij is 4,67 meter lang, 1,83 meter breed en 1,73 meter hoog. Hij is naar alle kanten hooguit enkele centimeters gegroeid. De wielbasis is met 2,67 meter echter ongewijzigd. Een bekende basis dus, maar wél een volledig nieuwe carrosserie. De nieuwe Forester oogt weer relatief no-nonsense, maar is toch van een handjevol meer visuele frivoliteiten voorzien dan de Forester die hij straks in Europa de showroom uit duwt.

Subaru Forester

Kijk maar eens naar die flinke grille die de ruimte tussen de koplampen volledig inneemt, of naar het voor Forester-begrippen speelse stukje sierstrip in de D-stijl. De achterlichten worden optisch aan elkaar geknoopt door een kunststof strook, maar het middendeel is niet verlicht. Net als jonge Subaru's als de Crosstrek en WRX heeft ook de nieuwe Forester ietwat hoekig vormgegeven zwarte aankleding rond de wielkasten. Het binnenste van de nieuwe Subaru Forester vertoont behoorlijke gelijkenissen met dat van de nieuwe Impreza en de Crosstrek. We treffen er onder meer een 11,6-inch infotainmentscherm in aan. De bagageruimte bedraagt 508 liter. Gooi je de achterbank plat, dan biedt de SUV 1.720 liter opberggenot.

Subaru Forester

De nieuwe Subaru Forester heeft natuurlijk weer permanente vierwielaandrijving, het is immers een Subaru. Ook komt de auto weer beschikbaar met een mild-hybride eBoxer-aandrijflijn met een 136 pk en 182 Nm sterke 2.0 en een 16,7 pk en 66 Nm sterke elektromotor. Schakelen gaat met een CVT. Informatie met betrekking tot de Nederlandse markt hebben we nog niet.

Forester-succes

Sinds de lancering van de eerste generatie in de jaren 90 heeft Subaru wereldwijd meer dan 5 miljoen Foresters aan de man weten te brengen. Daarvan kregen er 369.000 stuks Europees asfalt onder hun wielen. Voor Subaru is de Forester uiterst belangrijk. Van alle auto's die Subaru de afgelopen vijf jaar wereldwijd verkocht, was 25 tot 30 procent een Fozzy. In Europa gaat het om 28 procent.

In Nederland zijn sinds 1997 11.738 Foresters geregistreerd. Daarmee is het – gemeten vanaf 1983 – na de Mini Jumbo (20.187 stuks) en de Justy (14.482 stuks) de best verkochte Subaru. In topjaar 1999 werden 1.204 exemplaren op kenteken gezet. Daarna zou Subaru hier nooit meer in één jaar meer dan 1.000 stuks aan de man brengen. Tot en met 2008 werden er jaarlijks tussen de 500 en 600 exemplaren geregistreerd. Tot en met 2018 daalde dat jaarlijkse aantal naar een kleine 300 stuks. In 2020 werden nog maar 103 Foresters gekentekend, in 2021 slechts de helft daarvan (53 stuks). In 2022 en 2023 kregen nog slechts 17 en 11 Subaru's Forester een Nederlands kenteken.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (21)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.