AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Nieuwe sterrenregen bij EuroNCAP
De EuroNCAP heeft opnieuw 13 auto's getest op botsveiligheid. Zeven auto's kregen de maximale waardering van 5 sterren waarbij de Peugeot 1007 de hoogste score ooit behaalde.
De EuroNCAP heeft opnieuw 13 auto's getest op botsveiligheid. Zeven auto's kregen de maximale waardering van 5 sterren waarbij de Peugeot 1007 de hoogste score ooit behaalde.
De Peugeot 1007 haalde daardoor eveneens de beste score in de klasse van de compacte auto's. De Mercedes A-klasse wist de hoogste score ooit in de compacte middenklasse te halen. De Lexus GS wist dezelfde prestatie neer te zetten in de executive-klasse. Bij de Suzuki Swift en Honda FR-V is de meeste aandacht aan voetgangersveiligheid besteed, beide haalden hiervoor drie sterren.
In de Peugeot 1007 en Mercedes A-klasse werden voor het eerst een intelligente gordelssignalering toegepast voor de passagiers achterin. De slechtst presterende auto is de Dacia Logan. Nog niet zo heel lang geleden was een score van drie sterren helemaal niet zo slecht, tegenwoordig val je er mee uit de toon. Ook opmerkelijk is de deelname van de Fiat Stilo, een auto die al bijna 4 jaar op de markt is en pas nu onderworpen is aan een botsproef door de EuroNCAP. De Italiaanse auto scoorde een zeer acceptabele 4 sterren.
Gelijk met de bekendmaking van de nieuwe serie botsproefresultaten wil de EuroNCAP een lans breken voor stabiliteitsregelingssystemen. Volgens Claes Tingvall, voorzitter van EuroNCAP, zouden jaarlijks duizenden levens gespaard blijven als alle auto's met één of andere vorm van stabiliteitsregeling uitgerust zouden zijn. Hij adviseert autokopers te kiezen voor een auto met stabiliteitsregeling.
De Peugeot 1007 haalde daardoor eveneens de beste score in de klasse van de compacte auto's. De Mercedes A-klasse wist de hoogste score ooit in de compacte middenklasse te halen. De Lexus GS wist dezelfde prestatie neer te zetten in de executive-klasse. Bij de Suzuki Swift en Honda FR-V is de meeste aandacht aan voetgangersveiligheid besteed, beide haalden hiervoor drie sterren.
In de Peugeot 1007 en Mercedes A-klasse werden voor het eerst een intelligente gordelssignalering toegepast voor de passagiers achterin. De slechtst presterende auto is de Dacia Logan. Nog niet zo heel lang geleden was een score van drie sterren helemaal niet zo slecht, tegenwoordig val je er mee uit de toon. Ook opmerkelijk is de deelname van de Fiat Stilo, een auto die al bijna 4 jaar op de markt is en pas nu onderworpen is aan een botsproef door de EuroNCAP. De Italiaanse auto scoorde een zeer acceptabele 4 sterren.
Gelijk met de bekendmaking van de nieuwe serie botsproefresultaten wil de EuroNCAP een lans breken voor stabiliteitsregelingssystemen. Volgens Claes Tingvall, voorzitter van EuroNCAP, zouden jaarlijks duizenden levens gespaard blijven als alle auto's met één of andere vorm van stabiliteitsregeling uitgerust zouden zijn. Hij adviseert autokopers te kiezen voor een auto met stabiliteitsregeling.
inzittenden protectie | kind protectie | voetgangers | |
BMW 3-serie | 5 sterren | 4 sterren | 1 ster |
Citroën C1 | 4 sterren | 3 sterren | 2 sterren |
Dacia Logan | 3 sterren | 3 sterren | 1 ster |
Fiat Stilo | 4 sterren | 4 sterren | 1 ster |
Honda FR-V | 4 sterren | 3 sterren | 3 sterren |
Lexus GS | 5 sterren | 4 sterren | 2 sterren |
Mercedes A-klasse | 5 sterren | 4 sterren | 2 sterren |
Opel Zafira | 5 sterren | 4 sterren | 2 sterren |
Peugeot 1007 | 5 sterren | 3 sterren | 2 sterren |
Renault Clio | 5 sterren | 4 sterren | 1 ster |
Smart forfour | 4 sterren | 2 sterren | 1 ster |
Suzuki Swift | 4 sterren | 3 sterren | 3 sterren |
Volkswagen Passat | 5 sterren | 4 sterren | 2 sterren |
Plaats een reactie
Lees ook
Autotest
Test: Toyota bZ4X (2025) - Rijden met bijgepunte EV die klaar is voor 2026
Achtergrond
Te snelle elektrificatie grootste boosdoener problemen EV's en PHEV's, maar ook ADAS speelt rol
Autotest
Stef kan niet zonder Volvo: zes fraaie klassiekers en voor dagelijks gebruik een XC40
Reportage
Deze klassieke Alfa Romeo kent bijna niemand en klinkt als een Volvo 240
Nieuws