Nieuwe Peugeot e-3008: tot 700 kilometer elektrisch!

Nu met dalende daklijn

197 reacties

Video

Sinds Peugeot zich vorige week ‘gewonnen gaf’ aan gelekte beelden weten we al hoe de nieuwe Peugeot e-3008 er vanbuiten uitziet. Nu is het echter tijd voor de inhoud, want vandaag trekt Peugeot eindelijk definitief het doek van de nieuwe SUV. Voorlopig als elektrische Peugeot e-3008, maar daar blijft het niet bij.

  • Eerste auto op nieuw STLA Medium-platform
  • Drie elektrische versies, maar ook (mild-)hybride en plug-in hybride
  • Nieuwe i-Cockpit met 21-inch scherm

De Peugeot e-3008 is niet zomaar een nieuwe Peugeot. De vernieuwing gaat verder dan dat, want de auto introduceert ook een nieuw platform en een bijbehorende nieuwe elektrische aandrijflijn. Beter gezegd: elektrische aandrijflijnen. Dat zijn er namelijk al meteen drie. Aan de basis staat een versie met voorwielaandrijving, 210 pk, een accu van 73 kWh en een actieradius van 525 kilometer. Deze uitvoering is er ook met vierwielaandrijving, waarbij de elektromotor op de achteras het totale vermogen opstuwt tot 320 pk. De klapper van de reeks is de Long Range. Die is met 230 pk zeker niet de krachtigste van het stel, maar draagt wel een voor dit segment uniek grote accu van maar liefst 98 kWh met zich mee. Het gevolg: een rijbereik van zo’n 700 kilometer! De accu’s worden in eerste instantie ingekocht bij het Chinese BYD, maar komen later van ACC. Dat is een eerder aangekondige joint venture van Stellantis en Mercedes-Benz, die voor beide fabrikanten meer grip op de batterijtoevoer moet brengen. De productie van de ACC-batterijen vindt in Europa plaats.

Snelladen gaat bij de elektrische Peugeot e-3008 via een 400V-systeem met snelheden tot 160 kW. Voor thuis of in de wijk wordt er standaard een 11 kW-boordlader gemonteerd, terwijl een 22 kW-exemplaar op de optielijst prijkt. Vehicle-to-load-functies (V2L) zijn er ook, zodat het mogelijk is om de batterij van de e-3008 te gebruiken om elektrische apparaten van stroom te voorzien.

Platform

Dat die enorme 98 kWh-accu past, heeft alles te maken met het nieuwe platform waarop de Peugeot e-3008 rust. Anders dan het STLA Small-platform, dat tot nu toe voor onder meer de Jeep Avenger wordt gebruikt, is deze STLA Medium-basis nagenoeg helemaal nieuw. Er is nog steeds ruimte voor verbrandingsmotoren en het gaat dus niet om een pure EV-basis, maar de elektrische aandrijflijn diende volgens Peugeot wel als uitgangspunt. Ten opzichte van bestaande platformen is de situatie dus feitelijk omgekeerd: bij een auto als de 308 is de elektrische aandrijflijn aangepast aan het bestaande platform, bij de 3008 was elektrisch altijd de basis.

Elektrisch of hybride

Toch is de e-3008 in veel opzichten vrij traditioneel, maar volgens Peugeot is dat juist een voordeel. Met 2,73 meter is de wielbasis een stuk korter dan bij (achterwielaangedreven) rivalen als de Kia EV6 en de Volkswagen ID4, met als gevolg een relatief grote overhang aan voor- en achterzijde. Ook in andere opzichten liggen de buitenmaten van de nieuwe 3008 dicht bij die van de huidige. Hij is 9 centimeter langer, 5 centimeter breder en 8 centimeter lager en heeft een wat meer ‘fastback-achtig’ profiel. De bagageruimte is met 520 liter gelijk aan die van de bestaande 3008, al kun je door de vlak liggende achterruit wel minder gemakkelijk tot boven de hoedenplank doorstapelen. Voor de ruimte hier maakt het overigens niet uit of je de elektrische of niet-elektrische versie neemt. De elektrische Peugeot e-3008 mag 1.250 tot 1.350 kg trekken, prima waarden voor een EV.

Wie liever niet elektrisch rijdt, kan zich straks bij de Peugeot-dealer melden voor een van de twee hybride-opties. De eerste daarvan is de Hybrid 136 e-DCS-6, een in feite mild-hybride aandrijflijn die net in de huidige 3008 is geïntroduceerd. De tweede is een plug-in hybride met 195 pk, een vermogen dat we nog niet in de 3008 zijn tegengekomen. Deze aandrijflijn beschikt over een zeventraps automaat met dubbele koppeling. Details over deze motorversies volgen nog, Peugeot richt zich eerst op de elektrische e-3008.

Driedubbele slagtanden

Dat de Peugeot (e-)3008 de vaandeldrager is van een nieuwe generatie Stellantis-producten, blijkt ook uit het uiterlijk. De e-3008 is zonder meer herkenbaar Peugeot, maar brengt vanbinnen en vanbuiten ook een aantal zichtbare noviteiten met zich mee. We zien meer afgeronde vormen en wat minder scherpe vouwen en een nieuwe generatie van het front met ‘driedubbele slagtanden’ en een zwarte balk tussen de koplampen. De hele auto is trouwens ook meer afgerond, met een sterk aflopende achterruit zonder achterruitwisser. Op de achterklep prijkt een voor Peugeot nog vrij nieuwe, maar wel erg modieuze vorm van het omgaan met typeaanduidingen: zowel de merknaam als de typenaam staat in het midden van de klep. De wielen mogen niet onbesproken blijven: net als bij de 408 zijn de getoonde exemplaren niet 'rondom symmetrisch', maar loopt de invulling in een rechte streep van de ene naar de andere velgrand. Heel bijzonder, en los van die 408 vooralsnog uniek in autoland.

Standaard stofje

Ook aan de binnenkant is er veel nieuws, maar ook veel herkenbaars. Hoe nieuw de 3008 is, blijkt wel uit het feit dat stuurwiel en bedieningshendels aan de stuurkolom helemaal nieuw zijn en dus niet worden overgeheveld uit een bestaand model. Herkenbaar 3008 vinden we de uit meerdere lagen opgebouwde middenconsole, die vloeiend overloopt in een op soortgelijke wijze opgebouwd dashboard. Het geheel is bekleed met een gezellige grijze stof, die het interieur wat gezelligs en huiselijks geeft. Dit is standaard in alle versies en het stofje keert ook altijd terug op de rugleuning van de voorstoelen.

Peugeot houdt uiteraard ook vast aan het i-Cockpit-principe, maar vult dit wel anders in. Zo lijkt er nu een schermcombinatie voor het dashboard te ‘zweven’, omdat het ophangpunt voor de inzittenden niet zichtbaar is. Standaard gaan achter één gebogen glasplaat twee 10-inch schermen schuil, maar bij duurdere uitvoeringen is het optisch daadwerkelijk één ononderbroken 21-inch scherm. Met een aanraakgevoelig gedeelte in het midden en een instrumentarium-stuk ter hoogte van het stuur, dat wel. Het lager geplaatste, extra ‘touchscreen’ uit de 308 keert hier ook terug, maar is wel verbeterd. Dit i-Toggles-scherm met snelkoppelingen laat zich nu naar links en rechts swipen, zodat er nog meer functies snel bereikbaar kunnen worden gemaakt. Het hele infotainment is nog wel gebaseerd op dat van de 308, 408 en andere recente Stellantis-producten, maar dan beter en vooral sneller. Gelukkig, want dat kon geen kwaad.

Allure of GT

Als het gaat om uitvoeringen houdt Peugeot de boel lekker overzichtelijk. De nieuwe Peugeot (e-)3008 wordt leverbaar als Allure en als GT. Laatstgenoemde heeft een zwart dak en is de auto op de foto’s. De prijzen zijn nog niet bekend.

Peugeot e-3008
Peugeot e-3008Peugeot e-3008Peugeot e-3008Peugeot e-3008Peugeot e-3008Peugeot e-3008Peugeot e-3008Peugeot e-3008Peugeot e-3008Peugeot e-3008Peugeot e-3008Peugeot e-3008Peugeot e-3008Peugeot e-3008Peugeot e-3008Peugeot e-3008Peugeot e-3008Peugeot e-3008

PRIVATE LEASE Peugeot 3008

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (197)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.