'Nieuwe occasioncrisis in aantocht'

Cadillac Escalade
De verwachtingen voor de Nederlandse nieuwverkoop in 2012 mogen dan misschien naar verhouding heel redelijk zijn, voor de occasionmarkt is het een geheel ander verhaal. Het ING Economisch Bureau voorspelt moeilijke tijden voor mensen die gebruikte auto's verkopen.

Het ING Economisch Bureau voert meerdere redenen voor deze voorspelling aan: de zwakke economie met onzekere consumenten, een mismatch tussen vraag en aanbod en wijzigingen in het belastingsysteem. In oktober en novermber was er al sprake van dalende occasionverkopen in ons land. Bovendien ligt de CBS-prijsindex voor tweedehands auto's twee punten lager dan voorheen.

Een belangrijke factor is de onzekerheid over het toekomstige prijsniveau van nieuwe auto's. Dit prijsniveau wordt vanaf 2013 geheel bepaald door de CO2-uitstoot van de betreffende auto. Ditmaal zijn het juist de grote, zuinige auto's die van deze regelgeving profiteren. Deze kunnen zomaar duizenden euro's goedkoper worden. Momenteel is er echter nog grote onduidelijkheid over de toekomstige prijsontwikkelingen. Dit werkt door in de waarde van reeds verkochte auto's.

Mismatch bij eerste crisis

De invloed van de economische situatie op de occasionmarkt bleek al in 2008. Toen de eerste crisis losbarstte, kelderden de prijzen van tweedehands auto's in een hoog tempo. Consumenten hielden de hand op de knip tot economisch betere tijden aanbraken.

De economische crisis zorgde destijds ook voor een mismatch tussen vraag en aanbod: consumenten wilden auto's met lage vaste lasten en kozen daarom voor zuinige auto's uit het A- of B-segment. Juist hierdoor bestond het aanbod occasions meer en meer uit (meer) onzuinige auto's uit grotere segmenten en dan met name diesels met hun hoge wegenbelasting. Pas in 2010 krabbelde de markt op en stabiliseerden de prijzen zich.

Lezersreacties (47)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.