Nieuwe Audi A6 Avant: traditioneel én traditioneel ruim!

Op elk vlak verder dan de vorige

Audi A6 Avant
Audi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 AvantAudi A6 Avant

Maak kennis met de splinternieuwe Audi A6 Avant. De nieuwe A6 debuteert als Avant en is op zeker twee vlakken verfrissend traditioneel. Niet alleen heet de auto gewoon weer A6, maar hij is ook weer ontzettend ruim.

Highlights Audi A6 Avant

  • Niet A7, maar gewoon weer A6
  • Geëlektrificeerd ruimtefestijn
  • Groter dan ooit

Audi en modelnamen en typeaanduidingen; je kunt er een boek over volschrijven. Met name het laatste hoofdstuk is daarbij interessant. Zo zou Audi alle modelnamen met een even cijfer in de naam reserveren voor volledig elektrische auto's. Modelnamen met oneven cijfers zouden achterop modellen met verbrandingsmotoren komen. Zo heet de opvolger van de A4-met-verbrandingsmotoren nu dus A5 en de opvolger van de A6 met verbrandingsmotoren zou A7 gaan heten. Er is immers al een volledig elektrische A6 e-tron. Dat feest gaat niet door. De A5 blijft de enige Audi waarvan de geboorteakte met deze strategie in gedachten is getekend. Het keiharde bewijs daarvan zien we nu in de vorm van deze splinternieuwe Audi A6 Avant. Inderdaad: een nieuwe A6 met benzine- en dieselmotoren. Hij troont niet op PPE-basis, maar staat op de Premium Platform Combustion geheten doorontwikkeling van de bekende MLB-basis.

Audi A6 Avant

Audi A6 Avant: helemaal nieuw, maar direct herkenbaar.

Design

De nieuwe generatie Audi A6 debuteert vooralsnog enkel als A6 Avant. We hebben al eens ingepakte testexemplaren van de nieuwe A6 Limousine (of Sportback?) gezien, maar over komst van die variant roept Audi met geen woord. De Audi A6 slaat wat design betreft - net als de A5 - nauwelijks een brug tussen de ontwerpstijl die Audi loslaat op zijn elektrische modellen en de exemplaren die wel een verbrandingsmotor hebben. In de nieuwe A6 Avant zien we dan ook beduidend meer A5 dan A6 e-tron, en dat is voor het onderscheid tussen de twee modellen misschien maar goed ook.

Zo moet deze splinternieuwe stationwagon het zonder de over twee lagen opgedeelde verlichting aan de voorzijde doen. Van achteren bezien vaart de Duitse pakezel een eigen koers. Zo zijn de OLED-achterlichten niet middels een rode strook verlichting met elkaar verbonden, al treffen we iets onder de luchtunits wél een ledstrip waar die de achterklep van links tot rechts opvult. Ook opvallend is de wat zich onder die strip afspeelt. Hier treffen we de remlichten in opvallend de koets in duikende verticale elementen. Onder aan de achterzijde trekt een fikse diffuser de aandacht. Over de achterlichten nog iets opmerkelijks: de A6 kan achterliggers waarschuwen voor obstakels. In zo'n geval geven de achterlichten acht driehoeken weer.

Audi A6 e-tron Avant - exterieur

De A6 Avant heeft een duidelijk ander voorkomen dan deze elektrische Audi A6 e-tron.

Het silhouet van de nieuwe Audi A6 Avant is onmiskenbaar A6 Avant. De raampartij lijkt welhaast uitwisselbaar met die van de vorige generatie A6 Avant, maar toch is echt alles nieuw. Van de portieren tit de voor- en achterschermen en van de achterklep tot de motorkap. Over de portieren gesproken: daarin tref je - net als in die van de A5 - gedeeltelijk in het plaatwerk verzonken exemplaren aan. Leuk weetje: de luchtweerstandscoëfficiënt bedraagt 0,25 en is lager dan die van elke andere of eerdere Avant met verbrandingsmotoren. Voor de invulling van de lichtunits kun je kiezen uit zeven verschillende lichtsignaturen. Zowel voor als achter. Matrix-ledkoplampen zijn optioneel. Een A6 Avant met led-matrixkijkers herken je aan het in de bovenzijde van de lichtunit aangebrachte aluminium gaaswerk. Bijzonder. Uiteraard is het nieuwe model met en zonder S-aankleding te krijgen. Wie voor een Audi A6 Avant met S Line-exterieur gaat, kan een black pack bestellen dat vooral veel donkergrijze en zwarte afwerking naar de stationwagon brengt. Een S-Line-A6 heeft overigens standaard een sportonderstel dat de auto twee centimeter dichter tegen het asfalt legt.

Afmetingen

De nieuwe Audi A6 Avant oogt niet alleen meer gestrekt dan zijn elektrische equivalent, hij is het ook. De A6 Avant strekt zich uit over een afstand van 4,99 meter en is daarmee 6 centimeter groter dan het vorige model én evenveel centimeters langer dan de elektrische A6 Avant e-tron. De wielbasis van de Audi's jongste grote stationwagon bedraagt 2,93 meter en is slechts drie mm langer dan die van het vorige model. Op dit vlak wint de A6 Avant e-tron: die heeft immers 2,95 meter tussen de voor- en achteras.

Afhankelijk van de gekozen aandrijflijn heeft de A6 Avant achter de in drie ongelijke delen (40:20:40) neer te klappen achterbank plek voor 503 liter aan bagage. Gooi je de achterbank plat, dan kun je 1.534 liter aan spul meezeulen. Handig: een uitgebreid pakket om de bagageruimte mee in vakken op te delen is standaard, evenals een elektrisch bedienbare achterklep die zich onder meer laat openen en sluiten door met je voet onder de achterbumper te wapperen.

Audi A6 Avant

Ken je de A5 vanbinnen? Dan is het interieur van de Audi A6 Avant geen verrassing.

Interieur

Over de vormgeving van de werkplek van de Audi A6 Avant kunnen we kort zijn. Het lijkt als twee druppels water op dat van de Audi A5. Van het stuurwiel tot de vormgeving van de middenconsole, het dashboard en de wijze waarop de grote displays daarin zijn geïntegreerd: het ziet er krek eender uit. Achter het stuurwiel zit een 11,9-inch digitaal instrumentarium, ernaast een 14,5-inch  infotainmentscherm en de bijrijder heeft - als daarvoor is bijbetaald - een 10,9-inch display voor zich.

Dankzij onder meer de toepassing van meer geluiddempende materialen moet het in de A6 Avant nog stiller zijn dan in het vorige model. Zaken als aangepaste motor- en transmissiesteunen moeten daar ook aan bijdragen. Audi zegt zelfs zijn best te hebben gedaan om de S-tronic-automaten stiller hun werk te laten doen. Interessante opties: over vier zones gescheiden klimaatregeling en soft-close-portieren.

Motoren

Op de internationale motorenlijst zet Audi een 204 pk en 340 Nm sterke 2.0 TFSI die de A6 Avant in 8,4 tellen vanuit stilstand aan een snelheid van 100 km/h helpt. Deze variant heet voluit Audi A6 Avant TFSI 150 kW. Daarboven staat een mild-hybride 367 pk en 550 Nm krachtige 3.0 TFSI met Quattro-vierwielaandrijving. Die A6 Avant TFSI Quattro 270 kW snelt al in 4,7 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h en is goed voor een topsnelheid van 250 km/h. Dieselen kan met een 204 pk en 400 Nm sterke mild-hybride 2.0 TDI. Die is er met voorwielaandrijving en vierwielaandrijving, maar naar Nederland komt deze diesel niet. Zowel de mild-hybride TFSI als de mild-hybride TDI heeft een 1,7-kWh accu. Beide versies profiteren van 24 pk en 230 Nm aan extra vermogen. Ga je voor een A6 Avant met Quattro? Dan kun je - tegen bijbetaling - ook een mee- en tegensturende achteras krijgen. Daarnaast is luchtvering leverbaar.

Opvallend: Audi rept vooralsnog met geen woord over de komst van een plug-in hybride. Die verwachten we nog wel, aangezien de vorige generatie A6 met stekker leverbaar was. Volgens Audi stuurt de nieuwe A6 Avant dankzij onder meer aangepaste wielvlucht voor en nieuwe draagarmbussen een stuk directer dan het vorige model. Nu we het toch wat meer over techniek hebben: de A6 Avant is uitgerust met 'brake-by-wire' technologie. Er is dus geen fysieke verbinding tussen het rempedaal en de remhydrauliek.

Prijzen en plug-in

De nieuwe Audi A6 Avant komt eerst met de 204 pk sterke en dus niet mild-hybride benzinemotor naar Nederland. Zijn vanafprijs bedraagt €69.990. Die is voor de ProLine-uitvoering. Als Advanced Edition kost -ie €73.990, als S Edition vanaf €77.990. Een plug-in hybride variant is er nog niet, maar die komt wel. Dit jaar nog!

PRIVATE LEASE Audi A6

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (189)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.