AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Nieuwe aanpak luchtonderzoek
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft een uniforme aanpak ontwikkeld voor het bepalen van de luchtkwaliteit op de snelwegen. De aanleiding hiervoor is het Tracébesluit A4 Burgerveen – Leiden van de Raad van State.
Het nieuwe luchtkwaliteitonderzoek is tweeledig: de omvang van het onderzoeksgebied wordt ten eerste bepaald door een statistische modelmatige benadering, maar ook met een zogenaamd 'expert judgement'. Dit oordeel komt tot stand in een rapport van een onafhankelijke commissie deskundigen.
Met deze uniforme aanpak hoopt Eurlings tegemoet te komen aan de juridische eisen die aan het bepalen van de omvang van een onderzoeksgebied worden gesteld.
Door een goede toetsing kunnen besluiten als het Tracébesluit A4 worden voorkomen. Doordat het onderzoeksgebied niet goed was bepaald, legde de Raad van State de verbreding van de A4 per direct stil. De nieuwe werkwijze houdt ook beter rekening met onzekerheden in modeluitkomsten. De nieuwe aanpak wordt toegepast op alle planstudies voor wegenprojecten.
Het ministerie werkt momenteel aan een gedetailleerdere planning per project. Dit heeft twee redenen: ten eerste kan niet voor alle wegenstudies gelijktijdig een luchtonderzoek worden gedaan, omdat de beschikbare capaciteit bij de onderzoekbureaus die zulke onderzoeken kunnen uitvoeren niet onbeperkt is. Daarnaast wordt per project onderzocht of bepaalde al uitgevoerde onderzoeken moeten worden geactualiseerd. Op dit moment worden de consequenties van deze procedurele vertraging voor de oplevering van de projecten in kaart gebracht.
Met deze uniforme aanpak hoopt Eurlings tegemoet te komen aan de juridische eisen die aan het bepalen van de omvang van een onderzoeksgebied worden gesteld.
Door een goede toetsing kunnen besluiten als het Tracébesluit A4 worden voorkomen. Doordat het onderzoeksgebied niet goed was bepaald, legde de Raad van State de verbreding van de A4 per direct stil. De nieuwe werkwijze houdt ook beter rekening met onzekerheden in modeluitkomsten. De nieuwe aanpak wordt toegepast op alle planstudies voor wegenprojecten.
Het ministerie werkt momenteel aan een gedetailleerdere planning per project. Dit heeft twee redenen: ten eerste kan niet voor alle wegenstudies gelijktijdig een luchtonderzoek worden gedaan, omdat de beschikbare capaciteit bij de onderzoekbureaus die zulke onderzoeken kunnen uitvoeren niet onbeperkt is. Daarnaast wordt per project onderzocht of bepaalde al uitgevoerde onderzoeken moeten worden geactualiseerd. Op dit moment worden de consequenties van deze procedurele vertraging voor de oplevering van de projecten in kaart gebracht.
Plaats een reactie
Lees ook
Nieuws
Smart #5 heeft bereik van meer dan 1.600 kilometer
Nieuws
Grenzeloos populaire Volvo XC60 krijgt nieuwe geboortegrond
Test: Mercedes-Benz CLA - Voor het eerst elektrisch, hybride volgt
Nieuws
Deze Subaru Impreza heeft een paar heel moderne kenmerken - In het Wild
Nieuws