Nieuwe aanpak luchtonderzoek

file
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft een uniforme aanpak ontwikkeld voor het bepalen van de luchtkwaliteit op de snelwegen. De aanleiding hiervoor is het Tracébesluit A4 Burgerveen – Leiden van de Raad van State.
Het nieuwe luchtkwaliteitonderzoek is tweeledig: de omvang van het onderzoeksgebied wordt ten eerste bepaald door een statistische modelmatige benadering, maar ook met een zogenaamd 'expert judgement'. Dit oordeel komt tot stand in een rapport van een onafhankelijke commissie deskundigen.
Met deze uniforme aanpak hoopt Eurlings tegemoet te komen aan de juridische eisen die aan het bepalen van de omvang van een onderzoeksgebied worden gesteld.
Door een goede toetsing kunnen besluiten als het Tracébesluit A4 worden voorkomen. Doordat het onderzoeksgebied niet goed was bepaald, legde de Raad van State de verbreding van de A4 per direct stil. De nieuwe werkwijze houdt ook beter rekening met onzekerheden in modeluitkomsten. De nieuwe aanpak wordt toegepast op alle planstudies voor wegenprojecten.
Het ministerie werkt momenteel aan een gedetailleerdere planning per project. Dit heeft twee redenen: ten eerste kan niet voor alle wegenstudies gelijktijdig een luchtonderzoek worden gedaan, omdat de beschikbare capaciteit bij de onderzoekbureaus die zulke onderzoeken kunnen uitvoeren niet onbeperkt is. Daarnaast wordt per project onderzocht of bepaalde al uitgevoerde onderzoeken moeten worden geactualiseerd. Op dit moment worden de consequenties van deze procedurele vertraging voor de oplevering van de projecten in kaart gebracht.

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.