AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'Multiair voor Chrysler'
23
Het is Fiat menens met nieuwe dochter Chrysler. Om het maximale uit de nieuwe familieband te halen, brengen de Italianen hun zuinige technologieën ook naar de Verenigde Staten. Zo vinden de nieuwe Multiair-motoren op termijn ook hun weg naar de Chryslers.
Dat meldt Autocar. Het gaat niet specifiek om de nieuwe 1,4-liter Multiair-motor uit de Mito, aldus Lucio Bernard van Fiat Powertrain Technologies: "We zijn al een tijdje aan het praten over toepassing van Multiair in Chryslers. Het is een technologie die we makkelijk op de bestaande motoren van ons dochtermerk kunnen toepassen."
Multiair is een ideale manier om de CO2-uitstoot van motoren te beperken, iets wat vanwege de strengere milieuwetgeving van het volgende decennium hoge prioriteit heeft bij Chrysler. Met de nieuwe technologie kan de hoeveelheid inlaatlucht nauwkeurig gedoseerd worden zodat een gasklep (een flinke verliespost in het inlaatkanaal) niet langer nodig is waardoor de prestaties verbeteren en de uitstootwaarden dalen.
Fiat claimt de toepassing van Multiair een vermogensstijging van maximaal 10 procent en een hoger maximumkoppel bij lage toeren van 15 procent. Ook de gasrespons zou beter worden. Vergeleken met motoren met de zelfde cilinderinhoud liggen de CO2-uitstoot en het verbruik 10 procent lager.
De techniek debuteert later dit jaar op de 1,4-liter T-Jet in de Alfa Romeo Mito. De basisversie heeft een vermogen van 105 pk, de middelste biedt 135 pk en de topper heeft de beschikking over 170 pk. Deze versie krijgt het Quadriofoglio Verde-label mee met het historische klavertje vier. De Multiair-techniek debuteert later dit jaar en vindt op termijn z'n weg naar alle Fiat-motoren.
Multiair is een ideale manier om de CO2-uitstoot van motoren te beperken, iets wat vanwege de strengere milieuwetgeving van het volgende decennium hoge prioriteit heeft bij Chrysler. Met de nieuwe technologie kan de hoeveelheid inlaatlucht nauwkeurig gedoseerd worden zodat een gasklep (een flinke verliespost in het inlaatkanaal) niet langer nodig is waardoor de prestaties verbeteren en de uitstootwaarden dalen.
Fiat claimt de toepassing van Multiair een vermogensstijging van maximaal 10 procent en een hoger maximumkoppel bij lage toeren van 15 procent. Ook de gasrespons zou beter worden. Vergeleken met motoren met de zelfde cilinderinhoud liggen de CO2-uitstoot en het verbruik 10 procent lager.
De techniek debuteert later dit jaar op de 1,4-liter T-Jet in de Alfa Romeo Mito. De basisversie heeft een vermogen van 105 pk, de middelste biedt 135 pk en de topper heeft de beschikking over 170 pk. Deze versie krijgt het Quadriofoglio Verde-label mee met het historische klavertje vier. De Multiair-techniek debuteert later dit jaar en vindt op termijn z'n weg naar alle Fiat-motoren.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Chrysler LeBaron Convertible (1990) - Klokje rond klassiek
Op Zoek Naar
Goedkoper dan huren: roadtrip met een auto voor €2.500 die je daarna weer verkoopt
Op Zoek Naar
Omdat het winter is goedkoper: deze cabriolets koop je voor €5.000
Nieuws
Deze Dodge Ram Van was alléén in Nederland leverbaar - AutoWeek.nl
Nieuws