Morgan XP-1: driewielige proeftuin voor elektrische Morgan

Het schijnbaar onverenigbare verenigd?

Morgan XP-1
Morgan XP-1Morgan XP-1Morgan XP-1Morgan XP-1Morgan XP-1Morgan XP-1Morgan XP-1Morgan XP-1Morgan XP-1Morgan XP-1Morgan XP-1

Valt een moderne elektrische aandrijflijn te verenigen met de merkwaarden van Morgan? Wat Morgan betreft wel! De Engelsen laten de XP-1 zien, een technische proeftuin die uiteindelijk moet leiden tot een elektrische pretmachine van het merk.

Wacht even, er waren toch al eerder elektrische Morgans? Min of meer. In 2012 trok de fabrikant tijdens de Autosalon van Genève een elektrische versie van de toen actuele Plus 8 uit de hoge hoed: de Plus E. Die is nooit in serieproductie gegaan en ook de in 2016 getoonde driewielige EV3 - waar Kia ongetwijfeld iets van zou vinden als die nu op de markt zou komen - zag nooit het levenslicht. Het zou de beoogde leverancier van de elektrische aandrijflijn niet gelukt zijn om een voor de 3 Wheeler geschikte aandrijflijn te leveren. Maar Morgan geeft niet op. Het laat met deze XP-1 zien hoe de zaken er op EV-vlak voor staan.

De Morgan XP-1 is wat de Engelsen een experimenteel prototype noemen. In Worcestshire hebben de techneuten de afgelopen 12 maanden hard gewerkt aan een elektrische driewieler die gebaseerd is op 3 Wheeler-opvolger Super 3. Uitgebreide technische specificaties geeft Morgan nog niet vrij. Wel geeft het aan dat het gewicht van de EV vergelijkbaar is met dat van de Super 3. Om dat in perspectief te zetten: de Super 3 legt slechts 635 kilo in de schaal. De XP-1 kan bi-directioneel laden en is de eerste Morgan ooit met een elektronische handrem. De komende 1,5 tot 2 jaar gaat het merk uitvoerig testen met de XP-1.

Hier én hier lees je meer over de Morgan Super 3 - met een 1.5 Ecoboost-driecilinder van Ford - waarop de XP-1 is gebaseerd.

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.