Morgan Roadster onthuld!

Morgan Roadster
De Morgan Plus 8 is na 36 productiejaren vervangen door de op het eerste gezicht ongewijzigde Roadster. Het verschil zit hem dan ook onder de motorkap.
De Morgan Plus 8 is na 36 productiejaren vervangen door de op het eerste gezicht ongewijzigde Roadster. Het verschil zit hem dan ook onder de motorkap.
Ook de nieuwe Roadster wordt volgens het klassieke Morgan recept gebouwd, alles handwerk en opgebouwd uit voornamelijk houten delen. Aan de buitenzijde lijkt de auto afkomstig uit een andere eeuw, onder de motorkap staat het echter bol van de moderne techniek. De oude 4,0-liter V8 is vervangen door een 3,0-liter V6 met 24 kleppen. De motor is afkomstig van Ford en wordt o.a. gebruikt in de Mondeo ST220. Het maximum vermogen bedraagt 166 kW (223 pk), ruim 30 pk meer dan de oude V8. Het maximum koppel ligt iets lager met 280 Nm. Voor een dergelijke auto is topsnelheid misschien irrelevant, de fabriek geeft er toch 215 km/h voor op. De acceleratie van 0 naar 100 km/h geschiedt in ongeveer 5 seconden. Het lage gewicht van 940 kg is debet aan de goede prestaties. De Roadster is vanaf heden te bestellen voor een prijs van € 77.995.

Gelijktijdig komt Morgan met de Roadster Lightweight, een auto bedoelt om mee te racen. De Lightweight is raceklaar met o.a. roll bar, brandblusser, kuipstoelen en speciale racebanden. Door weglating van overbodige accessoires en afwerking is het gewicht gereduceerd tot ongeveer 850 kg. De Roadster Lightweight gaat in Engeland voor het seizoen van 2005 in een speciale raceklasse ingezet worden.

De begin dit jaar voor de Amerikaanse markt aangepaste Aero 8 wordt vanaf heden ook in Europa gevoerd. De 4,4-liter BMW V8 motor kreeg iets meer kracht, het vermogen steeg van 286 pk naar 325 pk. De cockpit werd iets verbreed, en de achterzijde van de auto werd licht gerestyled. Veiligheidsattributen zoals ABS en twee airbags zijn voortaan standaard aanwezig. De vernieuwde Aero 8 kost € 126.500.