Mogelijk zuinigere Lexus GS hybride
In ons land wordt de nieuwe Lexus GS om uitstoottechnische redenen alleen aangeboden als 343 pk sterke GS450h. Die scoort dankzij hybridetechniek met z'n 3,5-liter V6 toch een CO2-uitstoot van slechts 137 gram per kilometer. Dat is voor een dergelijk vermogende auto natuurlijk buitengewoon goed, maar de concurrentie zet daar tegenwoordig superzuinige viercilinder dieselmotoren tegenover. Om die van repliek te dienen zou Lexus overwegen om een hybride versie van de GS aan te gaan bieden met een kleinere verbrandingsmotor.
Volgens het Britse AutoCar zou Lexus de 204 pk sterke 2,5-liter V6 uit de GS250 willen koppelen aan een elektromotor om zo een GS350h te scheppen. Hiermee moet het mogelijk zijn om de CO2-uitstoot op het niveau van bijvoorbeeld de BMW 520d EDE te krijgen, die Duitse zakensedan scoort 119 gram per kilometer. Door het gebruik van een zescilinder verbrandingsmotor moeten het raffinement en de prestaties echter op een hoger plan komen te staan.
De gedownsizede hybride GS zou in de tweede helft van volgend jaar op de markt moeten komen. Toyota importeur Louwman en Parqui kon de berichtgeving niet bevestigen. "Er wordt gewerkt aan uitbreiding van de GS line-up, maar hoe die eruit komt te zien is nog niet duidelijk," aldus een woordvoerder.