AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Micro auto Brazilië: Obvio
De Braziliaanse autofabrikant Obvio is van plan naar Europa en Amerika te komen. Want ze bouwen een auto in de klasse van de smart en zien kansen om in dat nichesegment een graantje mee te pikken van de verkooptaart.
De Braziliaanse autofabrikant Obvio is van plan naar Europa en Amerika te komen. Want ze bouwen een auto in de klasse van de smart en zien kansen om in dat nichesegment een graantje mee te pikken van de verkooptaart.
De kleine Obvio 828/2 heeft een wielbasis van 1,75 m en is maar 2,65 m lang en 1,65 m breed en kan zijdelings worden geparkeerd. Hoewel wij de kleine Braziliaan zouden onderbrengen in het minisegment van de smart, zegt Obvio dat de 828/2 een nieuwe segment vormt omdat hij niet alleen drie zitplaatsen heeft, maar ook nog heel snel is. Dat laatste wordt 'veroorzaakt' door de 1,6-litermotor met de naam Tritec. Die krachtbron is ontstaan uit een Braziliaanse samenwerking tussen BMW en DaimlerChrysler. Van de motor zijn twee varianten. Obvio meldt in zijn technische gegevens dat de ene basisversie een vermogen levert van 85 kW/116 pk en de andere 149 kW/ 203 pk. Door toepassing van een turbo wordt dat vermogen opgeschroefd tot respectievelijk 170 pk en 250 pk. Niet niks natuurlijk, zeker als je je bedenkt dat het gewicht van de Obvio slechts 600 kg bedraagt. Vanwege dat lage gewicht is stuurbekrachtiging niet nodig. De motor is gekoppeld aan een ZF CVT-transmissie, die bovendien door de bestuurder zelf kan worden bediend met peddels aan het stuur.
De auto bestaat uit een monocoque dat is opgebouwd uit zogenaamde Niess Eliptical Survive Rings, een technologie uit de luchtvaart. Het is een cel van elliptische ringen en composietmateriaal. De binnen- en buitenpanelen van de carrosserie zijn van BAS/PMMA een speciaal, krasbestendig plastic van Senoplast Austrio/MMS Plastico Brasil.
Het autootje wordt uitgerust met airco, drie aparte lichtgewicht stoelen, elektrische raambedieninge en centrale deurvergrendeling. Als optie zullen met leer beklede stoelen leverbaar worden.
Obvio denkt in het najaar van 2006 de typekeuringen rond te hebben voor de marktintroductie in zowel Europa als Amerika. Een indicatie voor een prijs is alleen in dollar gegeven: 14.000. Later zal de Brasiliaanse fabrikant met een tweede model uitkomen dat wat volwassener maten heeft: 3,20/1,80/1,50 m en een gewicht van750 kg in de schaal legt. Ook voor dit grotere model wordt alleen een prijs genoemd van $28.000.
De kleine Obvio 828/2 heeft een wielbasis van 1,75 m en is maar 2,65 m lang en 1,65 m breed en kan zijdelings worden geparkeerd. Hoewel wij de kleine Braziliaan zouden onderbrengen in het minisegment van de smart, zegt Obvio dat de 828/2 een nieuwe segment vormt omdat hij niet alleen drie zitplaatsen heeft, maar ook nog heel snel is. Dat laatste wordt 'veroorzaakt' door de 1,6-litermotor met de naam Tritec. Die krachtbron is ontstaan uit een Braziliaanse samenwerking tussen BMW en DaimlerChrysler. Van de motor zijn twee varianten. Obvio meldt in zijn technische gegevens dat de ene basisversie een vermogen levert van 85 kW/116 pk en de andere 149 kW/ 203 pk. Door toepassing van een turbo wordt dat vermogen opgeschroefd tot respectievelijk 170 pk en 250 pk. Niet niks natuurlijk, zeker als je je bedenkt dat het gewicht van de Obvio slechts 600 kg bedraagt. Vanwege dat lage gewicht is stuurbekrachtiging niet nodig. De motor is gekoppeld aan een ZF CVT-transmissie, die bovendien door de bestuurder zelf kan worden bediend met peddels aan het stuur.
De auto bestaat uit een monocoque dat is opgebouwd uit zogenaamde Niess Eliptical Survive Rings, een technologie uit de luchtvaart. Het is een cel van elliptische ringen en composietmateriaal. De binnen- en buitenpanelen van de carrosserie zijn van BAS/PMMA een speciaal, krasbestendig plastic van Senoplast Austrio/MMS Plastico Brasil.
Het autootje wordt uitgerust met airco, drie aparte lichtgewicht stoelen, elektrische raambedieninge en centrale deurvergrendeling. Als optie zullen met leer beklede stoelen leverbaar worden.
Obvio denkt in het najaar van 2006 de typekeuringen rond te hebben voor de marktintroductie in zowel Europa als Amerika. Een indicatie voor een prijs is alleen in dollar gegeven: 14.000. Later zal de Brasiliaanse fabrikant met een tweede model uitkomen dat wat volwassener maten heeft: 3,20/1,80/1,50 m en een gewicht van750 kg in de schaal legt. Ook voor dit grotere model wordt alleen een prijs genoemd van $28.000.
Plaats een reactie
Lees ook
Nieuws
Volkswagen roept 16.510 auto's terug om mogelijk gevaarlijke airbags - ook in Nederland
Test Lancia Ypsilon – Is een hot hatch zonder geluid ook leuk?
Nieuws
13 jaar geleden leverde 120 km/h deze Volvo met 6 liter diesel een record op
Nieuws
Deze Ford Cortina heeft tal van nationaliteiten - In het wild
Nieuws