Mercedes-AMG GT nu ook met 2.0 viercilinder

AMG GT 43

Mercedes-AMG GT 43 Coupé
Mercedes-AMG GT 43 CoupéMercedes-AMG GT 43 CoupéMercedes-AMG GT 43 CoupéMercedes-AMG GT 43 CoupéMercedes-AMG GT 43 CoupéMercedes-AMG GT 43 CoupéMercedes-AMG GT 43 CoupéMercedes-AMG GT 43 CoupéMercedes-AMG GT 43 Coupé

Je wist dat het vroeg of laat zou gebeuren: de Mercedes-AMG GT gaat ook aan de vierpitter. Hij krijgt de flink opgefokte 2.0 die ook al in de SL 43 ligt en heet daarmee dan ook AMG GT 43 Coupé.

De Mercedes-AMG GT werd vorig jaar gepresenteerd als heftige 63 4Matic+ en als de eveneens behoorlijk sportieve 55 4Matic+, allebei met de 4.0 biturbo V8 in de neus. De deels verwante Mercedes-AMG SL was er op dat moment echter ook al met een 2.0 viercilinder als SL 43 en daarom vermoedden we dan ook dat de Mercedes-AMG GT mogelijk op den duur ook die krachtbron zou krijgen. Dat moment is nu aangebroken, al is de voluit Mercedes-AMG GT 43 Coupé geheten versie wel een slag sterker dan de SL-met-viercilinder.

In de Mercedes-AMG GT 43 perst de 2.0 met elektronisch aangestuurde turbo namelijk geen 381 pk maar 421 pk. Daar komt naar wens tijdelijk nog eens 14 pk vermogen bij dankzij een 48-volt startergenerator. Het maximumkoppel komt uit op 500 Nm en gaat via een negentraps Speedshift-automaat naar de achterwielen. Het levert 'm een sprinttijd op van 0 naar 100 km/h van 4,6 seconden en een topsnelheid van 280 km/h. Ter vergelijking; bij de SL is dat respectievelijk 4,9 seconden en 275 km/h, bij de AMG GT 63 is het 3,2 seconden en 295 km/h.

Mercedes-AMG GT 43 Coupé

Mercedes-Benz AMG GT 43 Coupé

De Mercedes-AMG GT 43 Coupé staat op een vergelijkbaar onderstel als zijn potentere broers, maar de adaptieve AMG Ride Control-demping is wel een optie. Meesturende achterwielen zijn ook een optie, tot 100 km/h sturen ze in tegengestelde richting en daarboven sturen ze met de voorwielen mee voor een directere stuurrespons. Een elektronisch afgeregeld differentieel, actieve aerodynamica en een vaste achtervleugel staan ook op de optielijst. De grote vraag is nu alleen nog wat het allemaal kost. Reken maar dat vanwege zijn bescheidener krachtbron de Mercedes-AMG GT 43 Coupé vooral hier in Nederland aanzienlijk goedkoper wordt dan zijn heftiger broers. Bij de SL scheelt het al bijna €80.000 tussen de 43 en de 55.

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (45)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.