Bovag: State of Health-certificaat moet meer zekerheid geven bij gebruikte EV's
Autobranche werkt aan certificering van de status van het accupakket
Een gezondheidsverklaring over de staat van het accupakket onder de ruitenwisser van een tweedehands EV in de (digitale) occasion-showroom moet er echt komen! Goed nieuws: hij is onderweg. De Bovag pakt het serieus op.
De bond van garagehouders is een onderzoek gestart naar het aanbod van diagnoseapparatuur die kopers van een gebruikte elektrische auto helderheid kan geven over hoe de accu er precies aan toe is, de zogenaamde State of Health (SoH). Op basis daarvan wil de Bovag toe naar het aanbieden van nog meer zekerheid voor de consument door bij de occasion een onafhankelijke SoH-verklaring te voegen van een van die leveranciers van diagnoseapparatuur.
Bloedserieuze kosten
Je kunt ook bij een occasion met fossiele brandstofmotor niet door de motor heen kijken om te zien hoe die er echt aan toe is, maar als het mis gaat, kost het nooit zoveel geld als een nieuw accupakket voor een EV. Hoog tijd dus om specifiek dat duurste onderdeel van ‘onze toekomstige occasion' meer zekerheid mee te geven.
Vorm van certificeren?
Bovag-woordvoerder Paul de Waal: “We zijn momenteel bezig met het onderzoeken van zes bestaande universele accuchecks die nu op de markt zijn. Hoe goed zijn die? Wat zeggen die? Hoe verhoudt hun uitkomst zich met de fabrikanten-accucheck? Als dat onderzoek is afgerond, kijken we wat we met die uitkomsten kunnen. Dat zou een vorm van certificeren of aanbevelen kunnen zijn. De verwachting is dat we daar in de loop van dit jaar uitkomen.”
Ook internationaal
Aviloo is een van de leveranciers van diagnoseapparatuur die op de lijst staat van de Bovag. Het Oostenrijkse bedrijf is een grote speler op de markt. De roep om een gedegen, transparante en onafhankelijke SoH-test (dus niet van de fabrikant zelf) speelt ook in het buitenland en daar zijn ze al een stapje verder, horen we van dr. Marcus Berger, de CEO van Aviloo. “We hebben samen met Hyundai Duitsland en mobile.de een project opgezet waarbij consumenten op mobile.de ook kunnen filteren op ‘inclusief batterijcertificaat’. Dit zal overal gaan gebeuren”, aldus Berger, die aangeeft dat Aviloo in meerdere landen ‘aan tafel zit’ om te komen tot een standaardcertificering. Die is simpelweg hard nodig, aldus de topman. “Een recente studie van het gerenommeerde Deutsche Automobil Treuhand (DAT) toont aan dat meer dan zeventig procent van kopers van een EV een onafhankelijk batterijcertificaat als een zeer belangrijk argument zien om een gebruikte EV te kopen.”
De topman van Aviloo verwacht dat het binnen een jaar al moeilijk wordt om nog een gebruikte EV te verkopen zónder SoH-certificaat. “Maar het mag van ons nog wel wat sneller gaan”, aldus Berger,
Horrorscenario bij vervanging
Wie nu een gebruikte EV koopt met een accupakket dat eigenlijk is versleten, is serieus aan de beurt. Het is mogelijk om delen van het pakket te vernieuwen, maar dat is een korte-termijnoplossing. Als even later een volgende cel, die net zo oud is, ook aan vervanging toe is, kun je weer opnieuw beginnen. Een volledig nieuw pakket is dan dus de enige logische oplossing. Reken op een bedrag dat varieert van 14.000 tot 20.000 euro, afhankelijk van accupakket en auto. Ook de montagetijd kan erg uiteen lopen, van een uur tot dagen.