Meer details over de Volvo XC60

Volvo XC60
Volvo XC60Volvo XC60Volvo XC60Volvo XC60Volvo XC60Volvo XC60Volvo XC60Volvo XC60Volvo XC60Volvo XC60Volvo XC60
Volvo komt oktober met de XC60 op de markt. Volvo noemt 'm geen SUV maar een cross-over; een kruising tussen een stationwagen en zo'n luxe terreinauto.
Volvo richt de XC60 nadrukkelijk op stadsbewoners. De Zweden zien 'm als de volgende auto van huidige C30-bezitters. Zijn stadse karakter wordt benadrukt door een nieuw foefje: wanneer bij lage snelheden de achterbumper van een voorligger te dicht bij de voorbumper van de XC60 komt, remt die automatisch. Met dit City Safety-systeem worden kop-staart-botsingen voorkomen.
Volvo ziet de XC60 al een mix van twee autostijlen. "Aan de onderzijde heeft hij een robuust XC-uiterlijk, terwijl hij daar boven doet denken aan een coupé." Dat eerste deel begrijpen we, maar een coupévorm kunnen we met de beste wil van de wereld niet ontdekken. De lijnen zijn vernieuwend voor Volvo, maar toch gelooft de ontwerper dat iedereen deze auto vanaf tweehonderd meter als Volvo herkent.
De XC60, die in Gent wordt gebouwd op techniek van de S40 en V50, staat in oktober klaar voor het publiek. Dan zijn er een 163 pk sterke 2.4D en en 185 pk sterke D5. De enige benzinemotor is de 285 pk sterke T6. In de loop van 2009 komt er ook nog een voorwielaangedreven versie van de 163 pk diesel bij. Dat is meteen de enige variant waarvan Volvo al de uitstoot opgeeft: 170 gram CO2 per kilometer.
Video

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.