AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Meer details Aston Martin One-77
55
We maken ons op voor de komst van de Aston Martin One-77. Ulrich Bez laat al wat meer weten over de-auto-die-meer-kost-dan-een-Veyron.
Aston Martin heeft met de One-77 niet tot doel de Bugatti Veyron met prestaties naar de kroon te steken. "Het is volledig handgemaakte auto en een bewijs van waartoe Aston Martin in staat is," vertelt Aston-baas Bez in de Engelse autopers. De One77 wordt de duurste Aston Martin ooit. Die prijs zonder belastingen ligt boven de miljoen euro.
De motor wordt een 7,0-liter V12, die direct is afgeleid van de V12 uit de DB9. Dat wordt een visueel spektakel ."Alle details van de motor kun je zien, zoals dat ook bij sommige horloges kan." Het precieze vermogen is nog niet bepaald; maar het wordt in elk geval zo'n 700 pk en de maximale trekkracht ook bij zo'n 700 Nm. Bez heeft het er over dat een topsnelheid van meer dan 320 km/u "onvermijdelijk" is. Het dasboard krijgt elektronische instrumenten die we ook gaan terugzien in de opvolgers van de DB9 en de Vantage.
De One77 is 4,58 meter lang. Da's twee centimeter korter dan een DB9. Met een hoogte van 1,22 meter is hij lager dan een Vantage. De breedte is een lieve 1,99 meter. Ondanks dat weegt de One-77 maar 1.500 kilo. Dat komt door zijn koolstofvezel chassis en aluminium carrosserie.
Bez vertelt ook dat er nog geen verkoopcontracten zijn gesloten. We zijn er honderd geïnteresseerden voor de auto, waarvan er maar 77 worden gebouwd. Er komen maar vijf One-77's op de thuismarkt in Groot-Brittannië. Zes zijn er voor Amerika bestemd. Het aantal voor de Nederlandse markt is nog niet bekend, maar waarschijnlijk komen we er héél bekaaid vanaf.