McLaren P1 overwintert onder Spaanse zon
McLaren zet met de P1 zeer hoog in. De auto moet de ultieme auto voor op straat én het circuit worden. Snelheid in rechte lijn heeft niet de hoogste prioriteit, al betekent dat natuurlijk niet dat je 'm met je opgefokte Golfje bij kunt houden. De ambities van McLaren klinken weinig bescheiden, maar in de jaren negentig liet het Engelse merk met de briljante F1 al zien dat het zulke ambities ook daadwerkelijk waar kan maken.
Op de Autosalon van Parijs liet McLaren al een concept-car voor de P1 zien. De auto krijgt een hybride aandrijflijn, bestaande uit een elektromotor en een sterkere versie van de 3,8-liter V8 twinturbo uit de MP4-12C. Een vermogen noemde McLaren nog niet, maar het merk wilde wel kwijt dat elke pk anderhalve kilogram P1 mee moet slepen. Bij een gewicht van 1.200 kilogram zou dat bijvoorbeeld een vermogen van 800 pk betekenen.
De grote concurrent van de P1 wordt natuurlijk de Ferrari F70, die ook volgend jaar op de markt komt. Reken op ongeveer hetzelfde vermogen en ook een vraagprijs die ruim boven de miljoen euro zal komen in ons land. Wie liever iets goedkoper een hybride hypercar wil rijden, kan volgend jaar ook bij Porsche terecht voor de 918.