McLaren MP4-12C CanAm smaakt naar meer
De MP4-12C CanAm Edition is een niet-straatlegale auto. De circuitracer heeft een vermogen van 630 pk, 5 pk meer dan de gewone MP4-12C momenteel biedt. Het motormanagement is uniek voor deze auto, net als de koeling. Belangrijker is echter de gewichtsreductie. De CanAm Edition is met z'n 1.200 kilogram stukken lichter dan de standaard MP4-12C.
Een aerodynamisch pakket, verwant aan dat van de GT3-racer, zorgt voor 30 procent meer downforce. De enorme achterspoiler springt natuurlijk het meest in het oog, maar het pakket bestaat ook nog uit een front splitter en een diffuser aan de achterzijde van de auto.
Gewoon lekker airco
De auto is gespoten in het bekende McLaren Orange, met satijnzwarte afwerking. Voor de buitenspiegelkappen, radiatoren aan de zijkant en de motorkap gebruikt het merk koolstofvezel. Datzelfde geldt voor de McLaren-logo's aan de voor- en achterzijde van de auto.
Binnenin biedt de CanAm Edition een rolkooi en Recaro kuipstoelen met zespuntsgordels. Het stuurwiel komt uit de GT3-raceauto. Veel van de afwerking is van koolstofvezel. Vrees niet voor tropische temperaturen aan boord tijdens warme dagen: airconditioning behoort gewoon tot de standaarduitrusting.
One-off
De MP4-12C CanAm Edition is een one-off van McLaren GT, de onlangs in het leven geroepen racedivsie van de McLaren Group. De auto debuteert op het Pebble Beach Concours d'Elegance. De auto is dan ook specifiek ontworpen voor de Amerikaanse markt.
McLaren GT voegt ook nog 'Design Study' aan de naam van de auto toe. Dat is niet zo vreemd, want McLaren heeft al vaker aangegeven dat het op termijn wellicht een meer puristische versie van de MP4-12C in het gamma op wil nemen. Dat zou dan een iets minder extreme versie van deze CanAm Edition kunnen zijn. Vooralsnog doet McLaren echter geen mededelingen in die richting.