McLaren laat meer los over 'P13'
Het is al enige tijd geen geheim meer dat McLaren werkt aan een model onder de 650S. Het Engelse merk heeft via een onofficiële weg wat meer informatie openbaar gemaakt over de auto, die vooralsnog onder de werknaam 'P13' door het leven gaat.
McLaren-directeur Mike Flewitt zou voor Autocar een tipje van de P13-sluier hebben opgelicht. Om te beginnen zal de P13 volgens de nieuwe geruchten niet kleiner worden dan de 650S, die we rustig een doorontwikkeling van de 12C mogen noemen. De reden daarvoor is eveneens duidelijk: de 650S en de P13 maken straks gebruik van dezelfde koolstofvezel basis. Wel wordt de instapper wat praktischer, onder meer dankzij een grotere bagageruimte. Ook op motorisch vlak blijft de P13 overigens dicht bij de 650S: de nieuweling gebruikt een iets tammere versie van diens 3,8-liter V8. Die zou de basis-McLaren een 0-100 km/h-tijd bezorgen van ongeveer 4 seconden, één seconde meer dan de 650S.
Het rijgedrag van de P13 - die overigens uiteindelijk anders zal heten - laat zich volgens Flewitt omschrijven als 'leuk, maar veilig'. Het wordt dus geen intimiderend kanon, maar wel een auto waarmee je met liefde een bergweggetje pakt. McLaren ziet de Porsche 911 Turbo S en GT3, de Audi R8 V10 en Ferrari California als de belangrijkste concurrenten, waar de 650S vooral mikt op de Ferrari 458 Italia. Autocar verwacht dat het derde model van McLaren op de Geneva Motor Show in maart wordt onthuld en in de tweede helft van 2015 op de markt verschijnt. Zelfs over de prijs weet Autocar al wat te melden aan de hand van het gesprek met Flewitt: die zal rond de 125.000 pond liggen. Ter vergelijking: een 650S staat in Engeland voor 195.000 pond in de prijslijst.