Mazda RX-7 krijgt in 2017 opvolger
Dat zegt Nobohiru Yamamoto, de man achter het huidige MX-5 programma, tegen de Australische website The Motor Report. In 2017 moet de nieuwe RX-7 op de markt verschijnen, het jaar waarin de Mazda Cosmo zijn vijftigste kaartje mag uitblazen. De Cosmo verscheen in 1967 op de markt, en heeft voor het Japanse merk een enorme bijdrage geleverd aan het succes van de wankelmotor.
Volgens Yamamoto komt de nieuwe sportcoupé op een verlengd platform van de nieuwe MX-5 te staan. Wat gewicht betreft moet hij niet boven Toyota's gooi-en-smijt-ijzer, de GT86, uitkomen. De Japanse edities krijgen een klein stoeltje achterin, waar de overige versies pure tweezitters worden. De sportieveling zal aangedreven worden door Mazda's nieuwe generatie wankelmotoren: de 16X. Deze moeten vooral zuiniger zijn dan de blokken die bijvoorbeeld in de RX-8 lagen, waar het verbruik altijd een minpuntje van was. De wankels moesten bovendien goed op toeren gejaagd worden om het volle vermogen er uit te krijgen. Dat moet met de 16X-blokken anders worden, er wordt namelijk gewerkt aan een efficiëntere koppelkromme. Het vermogen moet net onder de 300 pk komen te liggen. Turbo's en andere vormen van geblazen hulpmiddelen hoeven we niet te verwachten. "Die zorgen voor turbogaten, en dat willen we niet. Een twin-turbo zoals in de vorige RX-7 vinden we ook niet ideaal," zo zegt Yamamoto tegen de nieuwssite. Toch sluit hij niet uit dat de coupé verder in zijn levensloop een extra sterke versie krijgt die wél van een turbo is voorzien.
Groene neuzen hebben weinig te besnuffelen bij Mazda's aankomende sportieveling. Een regeneratief remsysteem of hybride-technieken schitteren in hun afwezigheid. "Daar hebben we momenteel geen geschikte technieken voor, en bovendien: een echte sportwagen heeft een verbrandingsmotor," zo zegt Yamamoto stellig. Lichtgewicht aluminium onderdelen en speciale filters moeten de RX-7 laten voldoen aan de emissienormen. Helaas verwacht de Japanse sportchef dat de sportcoupé duurder wordt dan de Toyota GT86 en zelfs de Nissan 370Z. De te ontwikkelen technologie zou kostbaar zijn om het model voor een lagere prijs in de markt te zetten.
De productie van de huidige RX-7 werd in 2002 gestaakt, maar in 1995 verdween het model al van de Nederlandse markt. In december 2003 kwam de RX-8 bij ons op de markt, die tevens voorzien was van een wankelmotor. Bij ons kon de coupé met suicide doors tot 2008 besteld worden.