AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Maandag laatste auto bij Karmann van band
23
Maandag 22 juni, tegen het middaguur, loopt de laatste auto van de band bij Karmann in Osnabrück. Met het stilleggen van de productie van de Mercedes CLK Cabriolet komt er een einde aan een lange traditie van Karmann-cabrio's.
Afgelopen winter meldden we nog dat de CLK Cabriolet nog tot eind mei in productie zou zijn, maar dat is nog met bijna een maand gerekt. Voor de CLK Cabriolet staat al een opvolger klaar, de E-klasse Cabriolet, die door Mercedes-Benz zelf geproduceerd wordt. Onlangs is ook al de Audi A4 Cabrio opgevolgd door de A5 Cabrio, wat voor Karmann al eveneens een verlies betekende. In Osnabrück gaan ze wel verder met de productie van cabrioletdaken voor diverse fabrikanten.
Vele speciale series
De bekendste cabriolet die sinds 1901 Karmann in 1901 begon in Osnabrück van de band liep is natuurlijk de VW Karmann Ghia Cabriolet. Die heeft samen met de Coupé Karmann groot gemaakt. Maar van 1949 tot 1980 zag bijvoorbeeld ook de Kever Cabriolet er het levenslicht. Auto's als de Ford Escort Cabriolet, de Volkswagen Golf I en III Cabrio, de eerste Mercedes SLK en de eerste Renault Mégane Cabriolet kwamen er vandaan, maar ook diverse exclusieve series van fabrikanten met dicht dak, zoals coupés. Bijvoorbeeld de BMW 6-serie van 1975 tot 1989, VW Scirocco I en II en de Corrado en ook de Ford RS Cosworth kwam van Karmann.