Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Nieuws

Luchtgordels

Luchtgordels
  • Nieuws
9 april 2001 om 07:58
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Ford onderzoekt momenteel wat automobilisten vinden van opblaasbare veiligheidsgordels. Door de ontwikkeling van de techniek en nieuwe constructiemethoden zijn technici erin geslaagd om een airbag te maken in de vorm van een buis in de schouderriem van de veiligheidsgordel.

Ford onderzoekt momenteel wat automobilisten vinden van opblaasbare veiligheidsgordels. Door de ontwikkeling van de techniek en nieuwe constructiemethoden zijn technici erin geslaagd om een airbag te maken in de vorm van een buis in de schouderriem van de veiligheidsgordel.
De buisvormige airbag in de schouderriem van de veiligheidsgordel is het nieuwste veiligheidsaccessoire dat is ontworpen in Ford's Safety Lab. Deze airbag bedekt praktisch het gehele gebied waar de schoudergordel contact maakt met het lichaam.
Ford en BFGoodrich Aerospace zijn nog druk bezig met de ontwikkeling van deze technologie en moeten bovendien ook nog intensieve crash tests uitvoeren. Pas als die tests geanalyseerd zijn, kan aan de precieze afstelling van de opblaaskarakteristieken worden gewerkt.

Voorlopig ziet de opblaasbare veiligheidsgordel er veelbelovend uit.
* Het luchtkussen over de schouder en de borst zou de zogenaamde knikkrachten van het hoofd kunnen indammen, waardoor hoofd en nekletsel kan worden beperkt.
* Doordat tijdens het opblazen de gordel stevig tegen de borst wordt getrokken, worden dezelfde voordelen bereikt als met gordelaanspanners: de inzittende wordt in de ideale positie getrokken voor het benutten van de andere veiligheidsvoorzieningen in de auto voordat de krachten die tijdens een botsing ontstaan zijn doorgegeven.
* Het bredere contactvlak van de opblaasbare veiligheidsgordel heeft het potentieel om de kracht van de botsing te verdelen over de borstkas, waardoor het risico op letsel kleiner wordt.

Deze gordels zijn vooral geschikt voor achterpassagiers, die (nog) niet woorden beschermd door airbags vóór zich. Geïnteresseerden hebben in ieder geval op de verschillende autotentoonstellingen die dit jaar in Amerika worden gehouden de kans om de slimme gordel in normale en opgeblazen toestand te testen op het draagcomfort.
Ford kan nog niet zeggen hoe groot de kans is dat dergelijke gordels ook werkelijk op de markt komen. (Henny Hemmes)

Bekijk ook

Op zoek naar een auto?

  • Zoek op merk & model zoek prijs en specificaties van een auto
  • Auto's vergelijken vergelijk auto's op prijs en specificaties
  • Private Lease zoek de beste private lease deal
  • Occasions zoek een tweedehands auto
PREMIUM
Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Audi 80 - 1986 - vs. Lancia Dedra - 1997 - Youngtimer dubbeltest

Het is 1986. Een jaar waarin geld niet meer stinkt en de ‘yuppie’ in opkomst is. Juist voor...

Lees meer

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden