Luchtgordels
Ford onderzoekt momenteel wat automobilisten vinden van opblaasbare veiligheidsgordels. Door de ontwikkeling van de techniek en nieuwe constructiemethoden zijn technici erin geslaagd om een airbag te maken in de vorm van een buis in de schouderriem van de veiligheidsgordel.
De buisvormige airbag in de schouderriem van de veiligheidsgordel is het nieuwste veiligheidsaccessoire dat is ontworpen in Ford's Safety Lab. Deze airbag bedekt praktisch het gehele gebied waar de schoudergordel contact maakt met het lichaam.
Ford en BFGoodrich Aerospace zijn nog druk bezig met de ontwikkeling van deze technologie en moeten bovendien ook nog intensieve crash tests uitvoeren. Pas als die tests geanalyseerd zijn, kan aan de precieze afstelling van de opblaaskarakteristieken worden gewerkt.
Voorlopig ziet de opblaasbare veiligheidsgordel er veelbelovend uit.
* Het luchtkussen over de schouder en de borst zou de zogenaamde knikkrachten van het hoofd kunnen indammen, waardoor hoofd en nekletsel kan worden beperkt.
* Doordat tijdens het opblazen de gordel stevig tegen de borst wordt getrokken, worden dezelfde voordelen bereikt als met gordelaanspanners: de inzittende wordt in de ideale positie getrokken voor het benutten van de andere veiligheidsvoorzieningen in de auto voordat de krachten die tijdens een botsing ontstaan zijn doorgegeven.
* Het bredere contactvlak van de opblaasbare veiligheidsgordel heeft het potentieel om de kracht van de botsing te verdelen over de borstkas, waardoor het risico op letsel kleiner wordt.
Deze gordels zijn vooral geschikt voor achterpassagiers, die (nog) niet woorden beschermd door airbags vóór zich. Geïnteresseerden hebben in ieder geval op de verschillende autotentoonstellingen die dit jaar in Amerika worden gehouden de kans om de slimme gordel in normale en opgeblazen toestand te testen op het draagcomfort.
Ford kan nog niet zeggen hoe groot de kans is dat dergelijke gordels ook werkelijk op de markt komen. (Henny Hemmes)