Luca Napolitano, directeur van Fiat in Europa - Interview
‘New 500e moet koploper worden bij elektrische stadsauto's’
De Fiat 500 is nog steeds de bestverkochte stadsmini in Europa. Of de New 500e met elektrische aandrijving dezelfde ambities koestert? Luca Napolitano, capo van Fiat in Europa, laat er ondanks de coronacrisis geen twijfel over bestaan.
De New 500e moet ongeveer de laatste auto zijn die voor de lockdown is onthuld. Hoe belangrijk was het om die elektrische boodschap nog naar buiten te brengen?
“Toen de stekker uit de beurs van Genève ging, zijn we meteen gaan nadenken hoe we de New 500e konden presenteren. Uiteindelijk hebben we samen met de stad Milaan besloten om de lancering te laten doorgaan voor een beperkt publiek en met strikte afstandsmaatregelen. En wel om twee redenen. Ten eerste omdat de New 500e voor Fiat een enorm belangrijke auto is, die de perceptie van elektrische stadsauto’s danig gaat veranderen. En ten tweede omdat we aan de vooravond van de crisis wilden communiceren dat Italië de strijd tegen het virus met geheven hoofd zou aangaan.”
De start van de serieproductie was gepland voor juni, de eerste afleveringen voor augustus. Komt dat schema in het gedrang door de coronacrisis?
“Het spreekt voor zich dat de lockdown in Italië en de sluiting van de fabrieken ons scenario danig in de war hebben gestuurd. Toch hopen we onze planning zo goed mogelijk te kunnen aanhouden, onder meer met de 300 auto’s die we al op voorhand geproduceerd hebben. Tegelijkertijd verplicht de huidige situatie ons om nog intensiever online campagne te voeren, waar de preorders in tien geselecteerde landen een belangrijk deel van uitmaken. Nederland hoort daar als belangrijk EV-land natuurlijk ook bij. Met welgeteld drie clicks heb je een reservering te pakken, die je trouwens op elk moment kunt herzien, alsmede ook de kleine aanbetaling.”
Welke versies van de nieuwe 500 heeft u tot nu toe onthuld?
“Eerst en vooral de luxueuze ‘La Prima’ cabrioversie, die in elk land 500 keer wordt aangeboden in combinatie met een easy Wallbox. Sinds 4 maart is de reservatiewebsite geopend om pre-orders te ontvangen voor deze genummerde introductieversie. Daarnaast hebben we drie unieke uitvoeringen onthuld, telkens in samenwerking met een Italiaanse partner: de 500 Giorgio Armani, de B.500 ‘Mai Troppo’ van Bvlgari en de 500 Kartell. Deze ‘Made in Italy’iconen interpreteren op unieke wijze de duurzaamheidsvisie van de New 500, even als de exclusiviteit van de speciale reeksen die als een rode draad doorheen de levenscyclus van de derde generatie gaan lopen.”
Hoe erg is het als Fiat die 14.000 geplandeEV’s di t jaar niet meer op kenteken krijgt?
“Geen idee waar dat getal vandaan komt, maar het is niet door ons gecommuniceerd. Wat ik in Milaan wel heb aangekondigd, is dat we een voortrekkersrol willen spelen bij geëlektrificeerde voertuigen. Dat is een erg ambitieus doel, maar wel een doel dat een icoon als de 500 op het klassieke lijf is geschreven. De New 500e moet gewoon de koploper worden in zijn segment, net zoals de versies met de conventionele motoren dat altijd al zijn geweest. Het CO2-vraagstuk is bovendien veel complexer dan gewoon een reeks EV’s op kenteken zetten. Onze groep bestaat uit meer merken dan Fiat alleen, met veel meer geëlektrificeerde voertuigen dan de New 500e alleen. We houden dus alle scenario’s open.”
Zoomen we even in op de techniek van de New 500. Hoe zeer verschilt die van de voorgaande versies?
“Om meteen alle misvattingen de wereld uit te helpen: de New 500 is een compleet nieuwe auto, met een nieuw platform, andere dimensies en een splinternieuwe EV-aandrijflijn. Deze auto heeft dus niets te maken met het uitgaande model en evenmin met de elektrische 500 die al eerder in Amerika op de markt werd gebracht. Met de nodige trots kunnen we stellen dat de New 500e helemaal ‘Made in Torino’ is, als eerste huiseigen EV van de FCA-groep. De productie gaat ook terug naar de fabriek van Mirafiori, waar het in 1957 begon. Dit moet dus opnieuw een auto voor iedereen worden en niet louter voor de liefhebbers van elektrische voertuigen.”
Vreest u niet dat hij met € 37.900 te duur is om een breed publiek aan te spreken?
“Sta me toe om die prijs in de juiste context te plaatsen, want het is de full-option La Prima-versie van de cabriolet waarvoor de genoemde prijs geldt. Wat de gesloten basisversie van de New 500e gaat kosten, hebben we nog niet gecommuniceerd. Je kunt er evenwel van uitgaan dat ons aanbod competitief zal zijn in relatie tot de Mini Electric, Opel Corsa-e en Peugeot e-208. Bovendien is onze auto uitgerust met semiautonome rijhulpsystemen van Level 2, een gloednieuw infotainmentsysteem én een 85 kW-snellader. Daarmee zit je in 35 minuten weer op 80 procent van de WLTPactieradius van 320 kilometer. Rij je vooral in de stad, dan kan het elektrische rijbereik oplopen tot 400 kilometer.”
Denkt u dat de New 500e vooral als tweede auto gekocht zal worden, of ook als enige auto in een huishouden?
“Die vraag laat zich in dit stadium moeilijk beantwoorden. Tot nog toe werd de 500 vooral door vrouwen gekocht, hoewel de S en de Abarth-versies eerder mannen aanspraken. Om het model meer unisex te maken, is de New 500 iets groter en een stuk stoerder geworden. En ja, met het vermelde rijbereik kun je de New 500 zeker als enige auto inzetten. Naarmate de batterijtechnologie evolueert, gaan we onze EV ook updaten naar een groter rijbereik. Maar daarvoor moet de infrastructuur natuurlijk ook meebewegen. Ter compensatie bieden we in Italië de service Dream Garage aan, die EV-rijders voor een bepaalde periode een andere auto uit de FCA-stal aanbiedt voor andere transportnoden of voor in het weekend of de zomervakantie.
Gaat de New 500 andere kleine Fiats als de Panda overbodig maken, zoals uw CEO insinueert als hij zegt dat Fiat zich niet te veel op stadsauto’s mag richten?
“Maak je geen zorgen, de Panda en de 500 met verbrandingsmotoren blijven gewoon in productie. Het zijn onze succesvolste modellen met een gezamenlijke verkoop van bijna 400.000 eenheden per jaar. Het zou gewoon onmogelijk zijn om die te schrappen. Beide zijn overigens recentelijk geüpdatet met een mild-hybrid configuratie, die hun weer jaren bestaansrecht geeft. In het geval van de 500 mag je daar zelfs decennia van maken, aangezien dat model voor altijd in ons gamma blijft. Vooruitkijken en mee-evolueren is de boodschap voor de New 500e, terwijl de conventionele modellen nog een hele tijd mogen blijven.”
Dus de Centoventi-ontwerpstudie is niet bedoeld als vervanger voor de verouderende Panda?
“Het Centoventi Concept, uitgebracht ter ere van het 120-jarige bestaan van ons merk, verbeeldt onze ultieme fantasie over hoe een mogelijke Panda-vervanger er op termijn zou uitzien en zou functioneren. Dus als ik op dit moment een nieuwe Panda zou mogen ontwikkelen, dan zou de Centoventi Concept daarvoor het perfecte uitgangspunt zijn. Meer kan en wil ik er niet over kwijt.”
Laatste vraag dan: wat gaat er met de andere 500-familieleden gebeuren zoals de L, de X en de Abarth-versies?
“Die 500L en 500X doen het nog steeds goed in hun respectieve categorieën, met name in Italië. Ter opfrissing zijn beide modellen in een Sport-versie verschenen, die prima zijn onthaald en die de modellen interessanter maakt voor een mannelijker clientèle. We hebben hun horizonten dus nog verruimd, om meer en bovenal jongere klanten aan te trekken. Abarth doet het van zijn kant uitstekend en droomt nu al hardop van een elektrische schorpioenversie van de New 500e. Ik trouwens ook, dus dat gaan we snel onderzoeken. We zijn er zeker van dat zelfs traditionele Abarth-klanten aan hun trekken komen in een elektrische 500, met alle typische kenmerken die ons sportmerk al een halve eeuw van de rest onderscheiden. We mogen in deze sombere tijden toch ook dromen, toch?”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.