Lotus Theory 1: 1.000 pk elektrisch supersignaal

Duizend elektro-pk's op minder dan 1.600 kilo

Lotus Theory 1
Lotus Theory 1Lotus Theory 1Lotus Theory 1Lotus Theory 1Lotus Theory 1Lotus Theory 1Lotus Theory 1Lotus Theory 1Lotus Theory 1Lotus Theory 1Lotus Theory 1Lotus Theory 1Lotus Theory 1Lotus Theory 1Lotus Theory 1Lotus Theory 1Lotus Theory 1Lotus Theory 1

Maak kennis met de Lotus Theory 1, een spectaculaire showauto waarmee Lotus duidelijk maakt dat het behalve voor elektrische GT's en SUV's als de Emeya en Eletre ook nog oog heeft voor supercoupés.

Het Lotus van nu is een heel ander merk dan pak 'm beet tien jaar geleden. Lotus opereert al enige tijd onder de vleugels van Volvo's moederbedrijf Geely en onder Chinese leiding is het gamma volledig omgegooid. De Emira is de allerlaatste Lotus met verbrandingsmotor en is momenteel ook nog eens de enige coupé die het merk aanbiedt. De Emira staat naast de Eletre en de Emeya in de showroom. Dat zijn achtereenvolgens een flinke elektrische SUV en een lage vijfdeurs elektrische GT. Met wagengewichten van boven de 2.500 kilo zijn dat in absolute zin bepaald geen lichte modellen. Met deze Lotus Theory 1 laat het merk dat ooit sportieve modellen met gewichten van minder dan 1.000 kilo uitbracht, weten dat het ook onder het huidige bewind nog oog heeft voor sportieve coupés met een - relatief -  laag gewicht.

Lotus Theory 1

Vooropgesteld: de Lotus Theory 1 is geen concrete vooruitblik op een productiemodel, maar geeft volgens Lotus aan wat het allemaal in huis heeft. Het heftig gevleugelde gevaarte is net als de Eletre en de Emeya volledig elektrisch. De vierwielaangedreven Theory 1 is 1.000 pk sterk en knalt met dat vermogen in minder dan 2,5 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h. Z'n topsnelheid: 320 km/h. In een tijd waarin de waarde van uiterst korte sprinttijden door elektromotoren aan inflatie onderhevig is, zijn dergelijke cijfers niet zo schokkend meer. Wellicht interessanter is het 70-kWh pakket dat een actieradius van 402 kilometer mogelijk maakt. Nóg interessanter is dat de 4,49 meter lange Lotus Theory 1 ondanks de aanwezigheid van een flink accupakket minder dan 1.600 kilo in de schaal legt. Ter vergelijking: de Rimac Nevera - weliswaar met een 120-kWh accu - weegt zo'n 2.300 kilo.

Vleugje McLaren F1

Om het gewicht zo veel mogelijk te drukken is de Lotus Theory 1 gebouwd rond een uit gerecycled en versnipperd koolstofvezel opgetrokken monocoque en heeft het model een lichtgewicht carrosserie die uit een cellulose composiet en polycarbonaat is vervaardigd. Het gevaarte staat voor op 20-inch lichtmetaal, achter zijn de wielen een maat groter. Heftige remmerij van AP Racing, compleet met remklauwen met zes zuigers en remschijven met een diameter van 39 centimeter, moet een op stoom gejaagde Theory 1 weer tot bedaren brengen. Opvallend: het is een driezitter. De interieurconfiguratie lijkt dan ook op die van de illustere McLaren F1. De bestuurder zit dus in het midden, de overige inzittenden zitten erachter.

Lotus Theory 1

Conceptuele praat

Geen concept-car zonder de nodige futuristische snufjes. Zo brengt Lotus wat het Lotuswear noemt naar de Theory 1. Via een om onder meer de stoelen en het stuur aangebacht 'zacht en robotisch textiel' communiceert de Theory 1 met de inzittenden. Opblaasbare delen in het stuur en in de stoelen moeten zich aanpassen aan diverse rijmodi en geven onder meer haptische feedback. Bijzonder. De hoofdsteunen maken op hun beurt deel uit van het audiosysteem. Ze versterken 'snelheidsgeluiden' en zijn in staat omgevingsgeluid te dempen. Dankzij drie lidars, zes camera's en diverse ultrasone radarsystemen moet de Theory 1 de omgeving rond de auto tot een afstand van 200 meter nauwkeurig in de gaten kunnen houden. Verder is de Theory 1 volgestopt met rerecyclede materialen, waaronder hergebruikt rubber, aluminium en kunststof.

Zoals gezegd gaat de Theory 1 niet in productie. Wel moeten in het showmodel geïntroduceerde technologie en erin toegepaste ideeën doorontwikkeld worden voor toekomstige modellen van het merk. In 2021 noemde Lotus al de komst van een toen nog 'Type 135' geheten elektrische supercar. Wanneer Lotus met een dergelijk model komt, is nog niet helder.

Lezersreacties (30)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.