AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Lotus mogelijk toch in de verkoop
39
Is er eindelijk duidelijkheid bij Saab, komt de volgende soap om de hoek kijken. Al eerder gingen er geruchten dat Proton mogelijk van Lotus af zou willen, maar dat verwees men in Maleisië naar het rijk der fabelen. Toch lijkt het erop dat een verkoop van het sportwagenmerk tot de opties behoort.
In oktober dit jaar berichtten we nog dat een verkoop van Lotus aan het Luxemburgse Genii Captial ontkend werd door eigenaar Proton. Toch lijkt het erop dat de toekomst van Lotus onder de vleugels van het deels door de staat gecontroleerde Proton geen zekerheid meer is. Proton, zelf producent van goedkope auto's en taxi's, is namelijk hard terrein aan het verliezen op de automarkt. Mede hierom is de Maleise staat al enige tijd op zoek naar een goede partner om hun aandelen aan over te doen. Ondanks verwoede pogingen wil de verkoop van Proton echter niet vlotten.
Volgens investeerders zou het een goede zet zijn van Proton om Lotus in ieder geval van de hand te doen. De overeenkomsten tussen de grote fabrikant van goedkope auto's en de kleine Engelse sportwagenfabrikant zouden te klein zijn om een zinvolle samenwerking mogelijk te maken. Ook het feit dat Lotus sinds het in 1996 aan Proton is verkocht nog geen enkel jaar winst heeft weten te draaien helpt niet mee. Lotus moet het op dit moment vooral hebben van de ontwikkelingskant, de jarenlange ervaring op het gebied van lichtgewicht frames zorgt ervoor dat Lotus Engineering wel winstgevend is. Vooralsnog ontkent Proton dat Lotus in de vitrine gaat, maar als dat wel gebeurt, zou het voor de ambitieuze plannen van Danny Bahar rampzalig zijn. Pas in 2013 gaan we de eerste concrete resultaten zien van Bahar's meerjarenplan, dan zijn de in eigen huis ontwikkelde V8 en de Lotus Esprit klaar voor productie. Of het zover komt blijft afwachten.Uitgelicht aanbod
Lees ook
Nieuws

Designreview Lotus Eletre: beter dan de meeste concurrenten
Nieuws

Lotus pakt door met elektrische 'supersedan'
Nieuws

Beoogde acculeverancier Lotus en Aston Martin failliet
Nieuws

Lotus Eletre: tot 918 pk sterk en vanaf net geen ton
Nieuws

Lotus Evija Fittipaldi: eerbetoon in iconische kleuren
Nieuws

Lotus Elise S2/S3 - Facelift Friday
Lezersreacties (39) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.