Lotus halveert productiedoel door importtarieven

Van 26.000 naar 12.000

Lotus Eletre

Lotus beleefde zijn beste halfjaar ooit, ronkt een persbericht over de resultaten van de afgelopen zes maanden. Dat zal best kloppen, maar de vooruitzichten van het totaal getransformeerde merk zijn heel wat minder zonnig dan een paar maanden geleden.

Dat Lotus met een verkoopstijging van 239 procent het beste halfjaar ooit achter zich heeft, is minder opmerkelijk dan het lijkt. Het onder de vlag van het Chinese Geely compleet herboren merk presenteerde in 2022 de Eletre en de levering van die auto kwam pas ergens halverwege 2023 op gang. Als elektrische SUV, die in vergelijking met zijn concurrenten bovendien ook nog scherp geprijsd is, heeft die Eletre eindeloos veel betere papieren voor serieuze verkoopaantallen dan de vederlichte, spartaanse tweezitters die het merk hiervoor produceerde. Inmiddels is ook de Emeya gepresenteerd.

Het is dan ook niet gek dat het Britse merk voorafgaand aan 2024 torenhoge verwachtingen had: maar liefst 26.000 Lotussen zouden er dit jaar worden verkocht. Dit jaar bracht echter meer nieuws dan alleen elektrische Lotussen. Verschillende landen en regio’s, met name de VS en de EU, hebben stevige invoerheffingen ingevoerd voor elektrische auto’s die in China worden geproduceerd. De verkoopverwachtingen zijn dan ook stevig naar beneden bijgesteld en komen met 12.000 exemplaren voor 2024 op minder dan de helft van het oorspronkelijke doel. Winst zit er trouwens ook al niet in bij Lotus, al is dat gezien de opstartfase waarin het merk zit niet zo verrassend. Lotus zag dat verlies ten opzichte van 2023 echter wel toenemen en belooft dat onder meer de komst van het Chapman Bespoke-programma daar verandering in gaat brengen.

Lezersreacties (62)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.