Lotus Exige

Lotus Exige
Lotus mag dan een klein merk zijn, menig concern mag een voorbeeld nemen aan de manier waarop die Engelsen aan de weg timmeren. Want hier is alweer de volgende variant op het Elise-thema: de Exige.

Lotus mag dan een klein merk zijn, menig concern mag een voorbeeld nemen aan de manier waarop die Engelsen aan de weg timmeren. Want hier is alweer de volgende variant op het Elise-thema: de Exige.

De Lotus Elise is een hit en dat willen ze bij Lotus weten ook. Na diverse speciale en minder speciale uitvoeringen kunnen we nu de straat-versie van de Sport Elise begroeten. Die Sport Elise is een dichte Elise-versie die puur en alleen voor het circuit bedoeld is en waar Lotus dan ook een aparte raceklasse voor in het leven heeft geroepen. Opmerkelijk is dat de bestuurder, mede met het oog op de gewichtsverdeling, in het midden zit. Alleen, je mag er de weg niet mee op en als het al mocht, dan kon het niet - hij is zo laag dat je al klem zou komen te zitten als je over de tramrails zou willen. En dus is de Exige-frontspoiler een stuk hoger. Plus: hij heeft gewoon twee zitplaatsen; fun moet je kunnen delen, nietwaar? Wat die fun betreft: aan de motor zal het niet liggen. Dat is dezelfde Rover 1.8 met 179 pk die van de 340R zo"n monster maakt. Hij ramt de Exige in 4,9 tellen naar de 100 en gaat door tot 219 km/h. De enorme achterspoiler zorgt bij dat soort snelheden voor de downforce die de gewone Elise mist. Overigens zorgt die luchthapper voor koeling voor de motor, en niet, zoals je misschien zou denken, voor interieurverfrissing. De productie start in juni, maar Lotus-importeur Van der Kooi in Lochem kan helaas nog niet zeggen wat de Exige in Nederland moet gaan opbrengen.

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.