Lotus-evolutie in beeld

Lotus op de Goodwood hillclimb
Lotus op de Goodwood hillclimbLotus op de Goodwood hillclimbLotus op de Goodwood hillclimbLotus op de Goodwood hillclimbLotus op de Goodwood hillclimbLotus op de Goodwood hillclimbLotus op de Goodwood hillclimbLotus op de Goodwood hillclimbLotus op de Goodwood hillclimbLotus op de Goodwood hillclimbLotus op de Goodwood hillclimbLotus op de Goodwood hillclimbLotus op de Goodwood hillclimb
The main event op het Goodwood festival of Speed is natuurlijk de hillclimb. Feestvarken Lotus heeft er overduidelijk 'presence'.

Wanneer je de Lotus heats bekijkt, zie je de (race)historie van het merk voor je ogen voorbijrazen. Er is een onderverdeling gemaakt tussen race-auto's van voor en na de dood van stichter Chapman en er is een klassement 'Sports GT &Saloons' voor de straatauto's.

Van de eerste tot de laatste

De allereerste single seater die Lotus ooit bouwde - de Lotus Climax 12 uit 1958 – komt nog met een bescheiden tempo voorbij. Met de Lotus-Cosworths uit de tweede helft van de jaren '70 - getooid in de bekende zwart-gouden John Player Special-kleuren – komt het racegeweld echt op gang. Wat een geluid! De GT's zorgen voor een mooie variatie; je ziet onder andere de vreemd gevormde Europa uit de swinging sixties en de Talbot Sunbeam Lotus uit 1980, ogeschijnlijk een bescheiden hatchbackje, voorbijrazen. De nieuwste deelnemer is dan weer een F1-auto: de Lotus Cosworth Type 125 uit 2010.

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.