Lotus Emeya heeft prijs: duurder dan zijn grotere broer
Vanaf €109.685
Na de knettersterke Lotus Eletre komt er nu nog een al even indrukwekkende EV aan; de Emeya. Nu weten we wat die moet kosten; zijn prijskaartje is nog indrukwekkender dan dat van de Eletre.
Bijna op de dag af zes maanden geleden trok Lotus het doek van een gloednieuwe 'supersedan', de Emeya. Vanwege zijn carrosserievorm kun je hem in de bloedlijn van de Lotus Omega plaatsen, maar verder heeft de Emeya daar eigenlijk helemaal niets mee van doen. Het is om te beginnen een volledig elektrische auto en het vermogen tot 918 pk doet zelfs de voor zijn tijd knotsgekke Lotus Omega verbleken tot niet veel meer dan een vlot sedannetje. Lekker excessief is het allemaal en dat zie je ook terug in de prijs.
Duurder dan Eletre
Hoewel hij niet door de bpm wordt geraakt, moet je voor de Lotus Emeya toch minstens €109.685 aftikken. Daarmee is hij ruim tien mille duurder dan de Eletre, al liggen de prijzen voor de heftigere versies dichter bij elkaar. De vanafprijs geldt voor de naamloze basisversie, die net als de 'instap'-Eletre 612 pk levert. Standaard heeft de Lotus Emeya onder meer actieve luchtvering, matrix-ledkoplampen, klimaatregeling over vier zones, parkeersensoren voor en achter én een 360-gradencamera.
Een stap hoger in de rangorde staat (wederom net als bij de Eletre) de S. Die heeft onder meer geen 20 maar 21 inch grote wielen, betere remmen, privacyglass en meer sfeerverlichting in het interieur. Hij is wel even sterk als de basisversie en in alle gevallen ligt er een 102-kWh accupakket in de Emeya. De prijs van de Lotus Emeya S is €130.585, zo'n zes mille meer dan je kwijt bent voor de Lotus Eletre S.
Lotus Emeya.
De sterkste Lotus Emeya
Boven aan de rangorde staat de Lotus Emeya R. Die is met €155.025 nét iets duurder dan de Eletre R en dik €45.000 duurder dan de basis-Emeya, maar daar krijg je wel wat voor terug. De R is dik 300 pk sterker heeft die 918 pk sterke aandrijflijn. Daarmee speert hij in krap 2,8 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt hij een topsnelheid van 256 km/h in plaats van 250 km/h. Wel heeft deze variant een wat kleinere actieradius; 485 km. Er wordt een maximale actieradius van 610 km opgegeven voor de basisversie en de Emeya S. Snelladen kan in alle gevallen tot een zeer indrukwekkend laadvermogen van maximaal 350 kW, waarmee je in theorie in 18 minuten van 10 tot 80 procent bijlaadt.
We verwachten de Lotus Emeya in het derde kwartaal in Nederland. Bestellen kan per direct.