Lincoln Continental maakt comeback!
De Lincoln Continental staat vanaf woensdag als studiemodel te glimmen op de NYIAS, de autoshow van New York. Het moet het nieuwe vlaggenschip worden van het merk, een taak die nu is weggelegd voor de MKS maar dat is bepaald geen verkooptopper.
Met de komst van de nieuwe Continental introduceert Lincoln een nieuw familiegezicht, waarbij de karakteristieke 'gesplitste' grille van de afgelopen tijd moet plaatsmaken voor een wat traditioneler vormgegeven exemplaar.
Lincoln pronkt op de Continental met zaken als E-Latch handgrepen (die reageren via een knopje aan de onderkant van de greep, de portieren trekken zichzelf zachtjes dicht), led-matrix koplampen met laser-ondersteund grootlicht, een SPD SmartGlass zonnedak (dat de binnentemperatuur via de hoeveelheid zon regelt), een Revel Ultima audiosysteem met drie 'surround modes' en op 30 manieren verstelbare stoelen.
De Continental, gespoten in de 'signature color' Rhapsody Blue, komt volgend jaar op de markt en wordt onder andere geleverd met een 3,0-liter V6 EcoBoost-motor, die door Ford exclusief voor Lincoln wordt ingezet.
Met de Continental laat Lincoln een legendarische 'nameplate' z'n comeback maken. De eerste Continental kwam in de jaren 40 op de markt (foto 7) en er volgden nog liefst acht generaties daarna, al dan niet met de toevoeging Town Car (zoals de Mark V op foto 9). Lincoln bouwde de Town Car tot en met 2011.
In 2002 verdween de naam Continental, om hetzelfde jaar nog wel even terug te keren op een concept-car met V12-motor. De Continental werd onbedoeld een beroemdheid omdat het de auto was waarin in 1963 president Kennedy werd vermoord. Het Nederlandse Koninklijk Huis liet zich ook per Continental vervoeren (foto 10).