Land Rover komt met 9-trapsautomaat
Wie krijgt de meeste versnellingen in z'n bak gepropt? Fabrikanten van automaten lijken er een wedstrijdje van te maken. De achttrapsautomaat was net een beetje ingeburgerd en nu neemt ZF weer een voorsprong met de introductie van 's werelds eerste 9-trapsautomaat. Op deze manier kom je zoetjes aan in de buurt van de bak met een 'oneindig' aantal versnellingen: de CVT. Land Rover, dat in de Range Rovers nu gebruik maakt van ZF's achttrapsautomaten, is door ZF bestempeld als zogenaamde 'lead partner' van het project.
De 9 HP-transmissie, zoals de automaat officieel heet, kan worden gekoppeld aan dwarsgeplaatste motoren en moet zorgen voor een reductie van het brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Dankzij de kortere overbrengingen gaan ook de terreincapaciteiten van de Laro's erop vooruit. Volgens Land Rover zorgt de stap van zes (in de huidige modellen) naar negen verzetten voor een betere respons van de bak tijdens accelereren en de langere eindoverbrenging resulteert in een lager motortoerental, waardoor het geluid in de cabine afneemt.
Volgens ZF liggen de schakeltijden 'ver onder de drempel van het waarnemingsvermogen' en past de bak zijn gedrag aan op de rijstijl van de bestuurder. Curve Mode zorgt ervoor dat de bak niet ongewenst opschakelt in de bocht. De Fast-Off-modus meet de snelheid waarmee de rechtervoet van het gaspedaal wordt gehaald, 'anticipeert' op de dingen die komen gaan en blijft indien nodig in dezelfde versnelling hangen.
De huidige zestrapsautomaat schakelt sequentieel, de nieuwe automaat heeft een zogenaamde 'skip-shift'-functie waarmee de bak sneller terugschakelt tijdens afremmen of juist sneller doorschakelt bij stevig accelereren. De nieuwe bak, die wordt gebouwd in de Gray Court-fabriek in de Amerikaanse staat South Carolina, is slechts 6 mm langer dan de huidige zestrapsautomaat en weegt 7,5 kg minder.
De nieuwe 9 HP-transmissie debuteert in de loop van dit jaar in de Range Rover Evoque. Op de vraag of de bak later ook in andere modellen gemonteerd gaat worden, kon de woordvoerder van Land Rover Nederland geen commentaar geven.
Had je deze auto's al gezien?

Land Rover Range Rover Velar 2.0 P400e AWD Dynamic SE PHEV | Black Pack | Elekt. Stoelen | Pano dak | Head-Up | Meridan | 20 Inch
- 2024
- 24.658 km

Land Rover Range Rover Sport 3.0 P460e SE PHEV Trekhaak l Schuif- /kantel Pano l Stoelventilatie l Black Pack l 23" Inch
- 2025
- 3.500 km

Land Rover Range Rover Sport 3.0 P460e SE PHEV Trekhaak l Schuif- /kantel Pano l Stoelventilatie l Black Pack l 23" Inch
- 2025
- 3.500 km