Lancia, Mercedes-Benz of Opel? Klassieke cabriolets voor €15.000

Stoffen kap mooier

Lancia Flavia Cabriolet

De zomer komt eraan, tijd om open te gaan rijden. Omdat het weer zelf nog niet echt in een zonnige stemming was, schotelden we je vorige week drie hardtop-cabrio’s voor. Dit om snel in te spelen op plotseling veranderende weersomstandigheden. Hoewel het drogere weer nog niet echt in aantocht is, portretteren we drie cabriolets met een stoffen muts - want het oog wil ook wat!  

De zogeheten coupé-cabriolets mogen dan handig zijn, een klassieke stoffen kap spreekt de meeste consumenten meer aan, zoals we ook in jullie commentaren lazen. Een auto die daarbij meermaals werd genoemd, was de Opel Cascada. Die gunnen we deze week een plaatsje in deze rubriek. Toepasselijke naam met al dat water van de afgelopen maanden. Wie de andere twee zijn? Lees snel verder. O ja, ons budget is ditmaal 15 mille. 

Opel Cascada

Opel Cascada 1.6 Turbo S/S Cosmo - 2014 - 106.226 kilometer - €14.845

Nou, daar is -ie dan; de Cascada. Veel reageerders hadden het over deze zonnige Opel en het moet gezegd: zijn gestrekte silhouet maakt hem in combinatie met de stoffen kap tot een klassieke schoonheid. Met een lengte van 4,70 meter zit het model tussen de Astra en de Insignia in, maar de meeste onderdelen deelt de Cascada met de kleinste van die twee. Omdat deze zonaanbidder behoorlijk aan de maat is (1.633 kilo), zouden we de instapper met 140 pk niet direct aanraden, alhoewel je met een cabriolet eerder toert dan jaagt. Treetje hoger op de ladder is de geblazen 1.6 van 170 pk en dat lijkt ons een adequate motorisering.

Opel Cascada

Aldus komen we bijvoorbeeld bij deze Opel Cascada terecht: de jongste van ons trio, net een ton gelopen en aangeboden door een aanbieder van dealeroccasions (tevens Kia-, Mitsubishi en Suzuki-dealer) die aangeeft dat hij van de eerste eigenaar afkomstig is. Dat moet zijn: eerste Nederlandse eigenaar, want de eerste vier jaar bivakkeerde deze occasion in het buitenland. Een jaar wettelijke garantie is - uiteraard - standaard, een jaar Bovag-garantie kost €795 meer, waarbij onder meer inbegrepen een onderhoudsbeurt volgens fabrieksspecificaties en pechhulp. De TT-811-H nodigt uit tot relaxed cruisen. Vering en demping zijn soepel afgesteld. Een dweil is de Cascada (Spaans voor waterval) beslist niet, met dank aan de van de Insignia afkomstige stabilisatorstangen en achterste draagarmen. De Hiperstrut-voorwielophanging van de Astra GTC zorgt er daarbij voor dat deze elegante vierwieler evenwichtig instuurt, overigens zonder hyperdirect te zijn. In bochten voel je het gewicht wél. Gaat het te snel, dan glijdt de Cascada over de voorwielen weg, maar spannend wordt het nooit. De 170-pk machine is soepel en prettig in de omgang, de zesde versnelling en een start/stopsysteem zorgen voor een beheerst verbruik. Genoeg ruimte voor vier, als Cosmo lekker aangekleed. Wat wil je nog meer? Misschien een iets minder Astra-achtige uitstraling? 

Opel Cascada

Signalement
Merk Opel
Type Cascada 1.6 Turbo S/S Cosmo 
Bouwjaar april 2014
Kilometerstand 106.226
Vraagprijs €14.845
Waar te koop? Auto Winters Dealer Occasion Center Weert, Weert 

Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.598 cc, turbo
Max. vermogen 125 kW/170 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 260 Nm bij 1.650 tpm
Bagageruimte 280 l  
Max. aanhanger geremd 1.300 kilo
Gem. verbruik 1 : 15,9
0-100 km/h 9,6 s
Topsnelheid 222 km/h

Lancia Flavia Cabriolet

Lancia Flavia 2.4 aut. - 2013 - 61.107 kilometer - €12.995

De laatste zin in het Cascada-portret duidt enigszins op een identiteitscrisis. Klopt, want ondanks een lap leer over het dashboard zie je op veel plekken vooral Astra - terwijl de Cascada met zijn prijs een hoger segment wilde bedienen. Een auto die eveneens met zijn identiteit worstelde, was de Lancia Flavia. Daarmee bedoelen we niet de klassieke Flavia (1961-1971 - vierdeurs sedan, tweedeurs coupé en cabriolet), maar de cabriolet die tussen 2012 en 2014 slechts mondjesmaat aan de man/vrouw werd gebracht. Feitelijk ging het om de topless-Chrysler 200 (hij was er tevens als sedan) die in Europa als Flavia door het leven ging. Wij vonden deze Lancia Flavia: een jaartje ouder dan de Cascada, maar 45.000 kilometer minder gereden én twee mille goedkoper (maar: een zo-meeneemprijs, over garantie geen woord). Als we dan ook vertellen dat de Duitser nieuw zo’n 38 mille kostte en de Amerikaanse Italiaan bijna 53, dan kent de R-314-XN (sinds 2022 één Nederlandse eigenaar) een fikse afschrijving. Fiks is ook deze occasion, want op een haar na meet -ie vijf meter.

Lancia Flavia Cabriolet

Aan ruimte dus geen gebrek (behalve de bagageruimte), en aan luxe evenmin. Climatecontrol, elektrisch verstel- en verwarmbare voorstoelen, navigatiesysteem, elektrische achterklep … Het zit er allemaal op en aan en dat herinnert aan de luxe Lancia’s van weleer. Maar Lancia was óók een merk van verfijning en dat missen we. Zo is het meubilair weliswaar overtrokken met leer, maar niet van Poltrona Frau, om eens wat te noemen. Sportief is deze occasion evenmin. De vrij grote atmosferische motor is snel, zuinig noch sterk (een aanhangertje mag geremd maximaal 454 kilo zijn). Buiten dat nodigt de Flavia toch meer tot het betere flaneer- dan circuitwerk, want de koets wil best torderen. Onder meer daaraan zie je de leeftijd van dit concept; hij stamt nog van de Sebring af. Kortom: veel voor weinig, dat is deze Flavia - die eigenlijk geen Flavia is.   

Lancia Flavia Cabriolet

Signalement
Merk Lancia
Type Flavia 2.4 aut. 
Bouwjaar mei 2013 
Kilometerstand 61.107
Vraagprijs €12.995
Waar te koop? Autonexxt B.V., Oisterwijk

Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 2.360 cc
Max. vermogen 125 kW/170 pk bij 6.000 tpm
Max. koppel 220 Nm bij 4.500 tpm
Bagageruimte 198 l 
Max. aanhanger geremd 454 kilo
Gem. verbruik 1 : 10,6
0-100 km/h 10,8 s
Topsnelheid 195 km/h

Mercedes-Benz CLK Cabriolet occasion

Mercedes-Benz CLK 200 Kompressor Cabriolet Avantgarde - 2009 - 122.099 kilometer - €14.950

En dan wordt het lastig. Als de Cascada een luxe open Astra is, dan zou de Audi A3 Cabriolet passen - dat is immers een premium-Golf. Maar zeker in vergelijking met de Flavia is hij fors kleiner. Een open A4 is te oud, de A5 hebben we al eens gehad, net als de Saab 9-3 Convertible. Open BMW’s zijn wellicht te sportief voor dit tweetal, de Lexus IS Convertible is net als de Lancia een rariteit. Resteert de Mercedes-Benz CLK. Echt premium, dus voor hetzelfde bedrag rijd je een ervarener auto. In het geval van deze Mercedes-Benz CLK valt dat nog mee: de vier, vijf extra levensjaren zie je niet af aan de kilometerstand en evenmin aan de smetteloze staat van de K-651-HV (afkomstig van de tweede Belgische eigenaar die met zijn verhuizing naar Nederland de auto meenam - onderhoud- en instructieboekje zijn in het Nederlands, Car-Pass aanwezig).

Mercedes-Benz CLK Cabriolet occasion

De eerste eigenaar is flink door de optielijst gegaan: AMG Styling pakket, Luxury pakket (onder meere leren bekleding, xenonverlichting), Sport Edition Pakket, fabrieksnavigatie, windscherm, automatisch inklapbare buitenspiegels en ga zo maar door. Want wat dacht je van een motorrestwarmte-installatie? Dit alles, de bouwkwaliteit en de gebruikte materialen aan boord maken deze occasion tot een rijk bezit. Klopt, want kaal kostte de CLK nieuw al ruim 65 mille! Dit is toch wel echte automobiele verwennerij voor een prijs waarvoor je tegenwoordig geen enkele nieuwe vierwieler kunt aanschaffen. Aan kracht geen gebrek, het verbruik is evenwel aan de hogere kant. Reken daarnaast op behoorlijke onderhoudskosten met al die kostbare en soms ingewikkelde techniek aan boord. En wat dacht je van de verzekeringspremie? Nuchter beschouwd kom je met de Cascada weinig te kort. Sterker: die biedt meer binnenruimte. Ook is de Avantgarde een vrij hard geveerde uitvoering, want het comfort niet ten goede komt.   

Mercedes-Benz CLK Cabriolet occasion

Signalement
Merk Mercedes-Benz 
Type CLK 200 Kompressor Cabriolet Avantgarde 
Bouwjaar april 2009
Kilometerstand 122.099
Vraagprijs €14.950
Waar te koop? Autoservice Wagemans B.V., Born

 

Technische gegevens
Motor 4-cil. in lijn, 1.796 cc, mechanische compressor
Max. vermogen 135 kW/184 pk bij 5.500 tpm
Max. koppel 240 Nm bij 2.800 tpm
Bagageruimte 276 l  
Max. aanhanger geremd 1.500 kilo
Gem. verbruik 1 : 11,9
0-100 km/h 9,6 s
Topsnelheid 230 km/h

Met welke softtop-cabriolet zou jij de blits willen maken?

Naast dit uiteenlopende trio zijn er genoeg vierpersoons cabrio’s die met een softtop uitgevoerd zijn. In de portretten hierboven lieten we al meerdere modellen de revue passeren. Met welke klassiek gelijnde cabriolet zou jij de boulevard-blits willen maken?

Lezersreacties (27)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.