Lancia Fulvia komt mogelijk terug
Maar hoe?
De heropleving van Lancia zet de deur wagenwijd open voor de terugkeer van bekende namen. Na de Gamma en de Delta is mogelijk ook de Lancia Fulvia er straks weer bij. Maar hoe?
We weten al dat Lancia werkt aan de terugkeer van de Gamma en de Delta. In het geval van de Gamma weten we dat het een wat ander verhaal wordt dan vroeger; het wordt namelijk vrijwel zeker een hoogpotig model. Het zou ons niks verbazen als straks ook de nieuwe Lancia Delta een wat minder subtiel postuur krijgt dan de vorige Delta's. In dat licht mogen we wel voorzichtig zijn met onze verwachtingen voor de Lancia Fulvia.
Wacht even, de Lancia Fulvia? Komt die terug dan? Nou, het blijkt dat Lancia's moederbedrijf Stellantis onlangs de naam Fulvia heeft laten vastleggen bij de European Union Intellectual Property Office (EUIPO). Dat doet Lancia vast niet voor niets. Toch hoeft het nog niet te betekenen dat er werkelijk een nieuwe Lancia Fulvia komt: mogelijk houdt Lancia gewoon graag zijn opties open.
Als de Fulvia terugkeert, lijkt de kans ons klein dat het weer om een subtiele coupé gaat zoals vroeger, maar een mens mag dromen toch? Overigens speelde Lancia deze eeuw al eens eerder met de gedachte om een nieuwe Fulvia uit te brengen. In 2003 verrasten de Italianen met een guitige retro reïncarnatie van de Fulvia Coupé uit de jaren 60 en 70 (zie foto's bovenaan dit artikel). Tot in 2008 gingen er geruchten over het al dan niet in productie nemen daarvan, maar het kwam er uiteindelijk niet van.
De originele Lancia Fulvia
Er was dus een Lancia Fulvia Coupé, maar de Fulvia was er in meer vormen. In 1963 begon het met de Berlina, de sedan, die de Lancia Appia opvolgde. Twee jaar later kwam de simpelweg Coupé geheten coupéversie erbij en ook de door Zagato ontworpen en gebouwde fastback met de naam Fulvia Sport. De Fulvia werd in zijn verschillende hoedanigheden meermaals opgefrist en wist het als coupé nog tot 1976 vol te houden. De Berlina was eerder al opgevolgd door de Lancia Beta.