Lamborghini Gallardo LP570-4 Super Trofeo Stradale

Lamborghini Gallardo LP 570-4 Super Trofeo Stradal
Lamborghini Gallardo LP 570-4 Super Trofeo StradalLamborghini Gallardo LP 570-4 Super Trofeo StradalLamborghini Gallardo LP 570-4 Super Trofeo StradalLamborghini Gallardo LP 570-4 Super Trofeo StradalLamborghini Gallardo LP 570-4 Super Trofeo StradalLamborghini Gallardo LP 570-4 Super Trofeo StradalLamborghini Gallardo LP 570-4 Super Trofeo StradalLamborghini Gallardo LP 570-4 Super Trofeo StradalLamborghini Gallardo LP 570-4 Super Trofeo StradalLamborghini Gallardo LP 570-4 Super Trofeo StradalLamborghini Gallardo LP 570-4 Super Trofeo StradalLamborghini Gallardo LP 570-4 Super Trofeo StradalLamborghini Gallardo LP 570-4 Super Trofeo Stradal
De Lamborghini Gallardo is al niet meer de jongste. Om 'm toch interessant de houden, is de raceversie uit de Super Trofeo-serie nu ook als straatversie te koop. Alleen al voor de achtervleugel zouden we 'm willen hebben.

De Lamborghini Blancpain Super Trofeo raceklasse is de grootste klasse waarin met slechts één model wordt geracet. Die circuitauto is nu ook te koop met straattoelating. Lamborghini bouwt er slechts 150. De 570 pk sterke V10 wordt zonder modificaties overgenomen en je herkent 'm natuurlijk meteen aan de enorme (verstelbare) achterspoiler, die ons doet mijmeren over de goeie ouwe Countach en is afgewerkt in hoogglans zwart. Die kleur kan als optie ook op het dak worden toegepast. De krachtbron is overigens gekoppeld aan de zestraps e-gear-transmissie.

Een ander detail dat direct van de raceversie komt, is het 'quick release' ontgrendelingssysteem van de motorkap. Verder is er een lichtgewicht constructie met aluminium en koolstofvezel. De Lambo legt 1.340 kilo op de schaal en sleept per pk 2,34 kilo voort. De sprint van 0 naar 100 km/u gaat in 3,4 seconden en vanuit stilstand naar 200 km/u gaat in 10,4 seconden. Het feest houdt op bij 320 km/u.

De Trofeo Stradale is standaard uitgevoerd in dit marsrood, dat refereert aan de Italiaanse racetraditie. Verder zijn er op de carrosserie verschillende koolstofvezel details te vinden en zijn de remklauwen uitgevoerd in het rood – en dat is voor het eerst op een Lamborghini. Als optie kan het exterieur trouwens ook worden gespoten in Grigio Telesto of Bianco Monocerus.

In het interieur is alles zo minimalistisch mogelijk gehouden. Er is veel alcantara toegepast, eveneens in het marsrood. Op verzoek kunnen details in het interieur, zoals de handremhandle, knop van het dashboardkastje, instrumentenpaneel en de deurgrepen met koolstofvezel worden bekleed.

Natuurlijk is ook de afstemming van het onderstel geleend van de racer. Ook de wielen, in de maat 19 inch, zijn afkomstig van de circuitauto en leveren een gewichtsbesparing op van dertien kilo. Tot slot is er nog het remsysteem: standaard zijn er schijven met vooraan de maat 365 mm en achteraan 356 millimeter. Als extra zijn keramische schijven te koop. Verder staan zaken als een rolkooi, een brandblusser en vierpunts gordels op de optielijst.

Nu alleen nog een circuit in de tuin.

Lezersreacties (15)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.