AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
'Lage-bijtellings-1-series' toch nog te bestellen
21
Gisteren meldden wij u dat de BMW 1-serie vanaf het modeljaar 2010 niet meer voldoet aan de eisen voor 20 procent bijtelling. Toch is er goed nieuws: BMW heeft het probleem vooraf zien aankomen en heeft nog een paar honderd exemplaren van de 1-series met 20 procent bijtelling bij de fabriek besteld.
Het gaat om 116i's en 118i's die in augustus geproduceerd zijn. Daarom zijn ze nog van modeljaar 2009 en dus gehomologeerd volgens de oudere Euro IV-norm. Onder die regels hebben de 116i en 118i een CO2-uitstoot van 139 gram per kilometer en komen ze in aanmerking voor het lagere tarief van 20 procent bijtelling. De uit voorraad leverbare 116i's en 118i's met lage bijtelling krijgen ook standaard het Business Line-pakket mee. Daarin zitten onder meer automatische airconditioning en 16-inch lichtmetaal.
Voor modeljaar 2010 heeft BMW er voor gekozen om de 116i en 118i te homologeren volgens de Euro 5-emissienorm. In principe is dit nog niet verplicht voor al bestaande modellen, maar het betekent dat de 116i's en 118i's die vanaf nu geproduceerd worden een officiële CO2-uitstoot hebben van 143 gram per kilometer. Deze waarde ligt boven de grens van 140 gram per kilometer, dus moeten leaserijders bij de 1-series van het nieuwe modeljaar gewoon de volle mep van 25 procent bijtelling betalen.
Voor modeljaar 2010 heeft BMW er voor gekozen om de 116i en 118i te homologeren volgens de Euro 5-emissienorm. In principe is dit nog niet verplicht voor al bestaande modellen, maar het betekent dat de 116i's en 118i's die vanaf nu geproduceerd worden een officiële CO2-uitstoot hebben van 143 gram per kilometer. Deze waarde ligt boven de grens van 140 gram per kilometer, dus moeten leaserijders bij de 1-series van het nieuwe modeljaar gewoon de volle mep van 25 procent bijtelling betalen.
PRIVATE LEASE BMW 1-serie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
BMW 1-serie vanaf 2019 (F40) - Occasion aankoopadvies
Praktijkervaring
Praktijkervaring BMW 1-serie (2004-2012)
Dubbeltest: Audi A3 Sportback vs. BMW 1-serie
Achtergrond
Koper tweedehands BMW 1-serie wil geen 116i en liefst leer en panoramadak
Designreview