We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
AvtoVaz heeft samen met het Canadese Magna plannen om een nieuwe auto in het C-segment te gaan bouwen. Daarnaast zoekt het moederbedrijf van Lada die een flink deel van de aandelen wil overnemen.
AvtoVaz heeft samen met het Canadese Magna plannen om een nieuwe auto in het C-segment te gaan bouwen. Daarnaast zoekt het moederbedrijf van Lada die een flink deel van de aandelen wil overnemen.
AvtoVaz heeft onlangs een intentieverklaring getekend met het Canadese Magna om gezamenlijk een nieuwe auto in het C-segment te ontwikkelen. De auto wordt ontworpen door het Canadese bedrijf, dat vooral bekend is als toeleverancier van de auto-industrie. Eerst was het plan om voor het nieuwe model, dat niet meer gaat kosten dan 12.000 dollar, een geheel nieuwe fabriek op te richten. Nu is toch besloten de auto te gaan bouwen in de huidige fabriek waar ook de Kalina's en de klassieke modellen worden gemaakt. Daarmee wordt bespaard op enorme investeringen in de infrastructuur. De beide bedrijven schatten de winst op zo'n 500 miljoen euro.
"Voor dit model wordt een nieuw platform ontwikkeld," aldus directeur Chemezov in de Russische krant Kommersant. Wanneer het nieuwe model klaar moet staan is nog niet duidelijk. Op de Autosalon in Genève liet Lada de C Concept zien – die valt in het C-segment en is wellicht een voorbode van het nieuwe model.
Naast de plannen voor het nieuwe model zoekt Lada samenwerking met een andere autofabrikant. Daarvoor heeft AvtoVaz 25 procent van de aandelen gereserveerd. Het Russische bedrijf haast zich te melden dat de staat altijd de grootste aandeelhouder zal blijven. Op het moment zijn gesprekken gaande met Renault, Fiat en Porsche.