Lada timmert aan de weg
Een nieuwe motor voor de 110, de Kalina komt eind van het jaar en in 2006 start de productie van de Siluet. Kortom: Lada timmert druk aan de weg.
In een interview met het persbureau Prime-Tass verklaart Avtovaz-directeur Vitaly Vilchik dat de ontwikkeling van de nieuwe 1,6-liter motor het belangrijkste wapenfeit is van Lada in 2004. De Nederlandse importeur verwacht de 110-serie met deze nieuwe motor over enkele maanden te kunnen aanbieden. Dan worden ook de precieze technische gegevens bekend.
Ook de Kalina, het kleine model dat voor eind van het jaar op de planning staat, wordt voorlopig alleen met deze motor leverbaar. "Hopelijk volgen in de toekomst ook andere motoren," aldus de woordvoerder van de Nederlandse importeur. Als de Kalina naar Nederland komt, wordt in eerste instantie de 4-deurs sedan leverbaar. Daarvan is november vorig jaar de productie gestart. Later zullen ook een hatchback en een stationwagen-versie komen. Lada Holland hoopt de vanafprijs van het nieuwe model onder de 10.000 euro te kunnen houden.
Lada Siluet
Volgens Avtovaz-directeur Vilchik wordt de 110-serie binnenkort opgevolgd door de Lada 4-deurs Lada Siluet en de 5-deurs Priora. Concepts van deze auto's hebben al op Russische autoshows gestaan. De woordvoerder van Lada Holland bevestigt dat de productie van de Siluet in 2006 start. Op termijn zal de auto ook naar Nederland komen.
Overigens bouwt Lada ook nog steeds de klassieke 2105 en 2107. "Langzamerhand zullen we de productie verlagen omdat ze op den duur niet meer voldoen aan de emissie- en veiligheidseisen. Wanneer de productie stopt, hangt echter af van de vraag naar de modellen," aldus Vilchik.
Op het moment zorgen de klassieke modellen voor 26 procent van de totale productie. De 110-serie neemt eenderde voor z'n rekening en de Samara - die overigens ook wordt gebouwd met een 135 pk sterke wankelmotor - ook voor eenderde.