Lada schrapt 7.500 banen weg
AvtoVAZ, het moederbedrijf achter Lada, zag z'n verkoopcijfers in 2013 met 15,1 procent kelderen. Om het hoofd boven water te houden, moet er bespaard worden. Tien procent van het personeelsbestand, zo'n 7.500 mensen, worden wegbezuinigd. 5.000 van hen zijn productiemedewerkers, de rest van de ontslagen valt op administratieve afdelingen en in het managersbestand
In november vorig jaar nam Bo Andersson, die onder andere naam maakte bij General Motors, de leiding bij Lada over. Carlos Ghosn, topman van de Renault-Nissan alliantie waar ook Lada deel van uitmaakt, heeft Andersson als doel gesteld om AvtoVAZ samen met Renault-Nissan in 2016 een Russisch marktaandeel van 40 procent te bezorgen.
Renault-Nissan heeft een behoorlijke vinger in de AvtoVAZ-pap. De alliantie heeft bijna 75 procent van de aandelen in handen.
Lada moet dus groeien. Binnenkort wordt de Granta-hatchback geïntroduceerd. Niet lang na zijn komst wil het Russische merk meer nieuwelingen introduceren. Met de X-Ray Concept kregen we al een voorproefje van een Lada cross-over.