AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Kortere eindoverbrenging Lexus IS 220d
Lexus heeft de kritiek op de 6-bak van de IS 220d Business ter harte genomen en gaat ook een versie met een korte eindoverbrenging aanbieden.
Lexus heeft de kritiek op de 6-bak van de IS 220d Business ter harte genomen en gaat ook een versie met een korte eindoverbrenging aanbieden.
De eerste Lexus met dieselmotor is een fijne machine maar ook wij waren niet te spreken over de ontzettend lange eindoverbrenging van de zesde versnelling. Daardoor was de zes in Nederland bijna niet te gebruiken. Onze duurtest IS 220d is net terug naar de importeur na een verblijf van een jaar in onze duurtestgarage. Pas bij 140 km/h in zes liep de IS diesel lekker, daaronder gaf de 400 Nm sterke motor in de hoogste versnelling nauwelijk thuis. Bij 120 draaide het blok bijvoorbeeld maar 1.550 toeren en dus kwam het erop neer dat we de hoogste versnelling in Nederland lieten voor wat -ie was. Maar vanaf juni kunnen kopers kiezen uit een IS 220d met kortere eindoverbrenging van 3,2:1 en de reeds bestaande transmissie. Nu is die overbrenging 2,4:1. Overigens biedt Lexus de kortere eindoverbrenging aan in combinatie met 17 inch wielen in plaats van 16 inch, en dan bedraagt de meerprijs op de IS 220d Business 1.520 euro. De Business Luxury wordt standaard van 17 inch en de kortere eindoverbrenging voorzien. De Sport en de Executive werden al met de kortere eindoverbrenging geleverd.
De eerste Lexus met dieselmotor is een fijne machine maar ook wij waren niet te spreken over de ontzettend lange eindoverbrenging van de zesde versnelling. Daardoor was de zes in Nederland bijna niet te gebruiken. Onze duurtest IS 220d is net terug naar de importeur na een verblijf van een jaar in onze duurtestgarage. Pas bij 140 km/h in zes liep de IS diesel lekker, daaronder gaf de 400 Nm sterke motor in de hoogste versnelling nauwelijk thuis. Bij 120 draaide het blok bijvoorbeeld maar 1.550 toeren en dus kwam het erop neer dat we de hoogste versnelling in Nederland lieten voor wat -ie was. Maar vanaf juni kunnen kopers kiezen uit een IS 220d met kortere eindoverbrenging van 3,2:1 en de reeds bestaande transmissie. Nu is die overbrenging 2,4:1. Overigens biedt Lexus de kortere eindoverbrenging aan in combinatie met 17 inch wielen in plaats van 16 inch, en dan bedraagt de meerprijs op de IS 220d Business 1.520 euro. De Business Luxury wordt standaard van 17 inch en de kortere eindoverbrenging voorzien. De Sport en de Executive werden al met de kortere eindoverbrenging geleverd.
Plaats een reactie
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Praktijkervaring
Praktijkervaring Lexus IS: zo goed was eerste Lexus voor de massa
Lexus IS 300h F-Sport Edition (2014) – 308.303 km – Klokje Rond
Achtergrond
De Lexus IS was meer dan een Japanse BMW 3-serie
Autotest
Test: Lexus IS 500 F Sport Performance -'Leuk, maar we missen er niets aan'
Praktijkervaring