Kleine middenklasser van Chevrolet
Hoewel er van een echte strijd tussen Los Angeles en Detroit nauwelijks meer sprake kan zijn – het conservatieve Motown is het losbandige LA op alle showfronten de baas – kunnen de autofabrikanten niet om Californië heen. Deze vijfde grootste economie van de wereld is niet alleen belangrijk voor exotische automerken, maar ook voor een gewoon merk als Chevrolet. En dan denken we daarbij niet aan de Corvette, maar juist ook aan de modellen voor Jan en alleman. Eén daarvan is de Chevrolet Cobalt, een middenklasser die zowel als tweedeurs coupé als vierdeurs sedan geleverd zal worden (beide 4,58 m lang). General motors had in het segment van de compacte auto's een steekje laten vallen en heeft het te lang moeten doen met de Cavalier. Maar die wordt nu vervangen door de Cobalt, die samen met de Aveo, het eerste model dat is ontstaan uit de overname van Daewoo, in het compacte segment GM's naam moet gaan hooghouden. De Cobalt is helemaal nieuw en wordt gebouwd op GM's Delta-platform. Hij moet gaan concurreren met de Ford Focus, Honda Civic en Toyota Corolla. De nieuwe Chevrolet is uitgerust met twee Ecotec viercilinders, die we van Opel kennen: De 2,2-liter met 140 pk en een maximum koppel van circa 203 Nm en de 2,4-liter met 170 pk en circa 230 Nm. Later volgt ook nog de Ecotec 2.0 Supercharged, waarvan vermogen en koppel nog niet bekend zijn. De motoren worden gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak of als optie aan de Hydra-matic viertraps automatische transmissie
De Cobalt gaat in het vierde kwartaal van 2004 in de Amerikaanse staat Ohio in productie.