Klein maar fijn: waarom Nederland zo verliefd werd op de Volvo V50
Zweeds succesnummer
Bijna twintig jaar geleden verscheen de Volvo V50 in de Nederlandse showroom. Deze compacte station viel direct in de smaak en met bijna 40.000 verkochte exemplaren werd de kleine Zweed een groot succesnummer.
Tijdens de Bologna Motor Show in 2003 kon de wereld kennismaken met de nieuwe Volvo V50. Dit compacte model kwam een klein half jaar later op de markt en bleef tot 2012 in productie. Kopers konden kiezen uit een breed scala aan krachtbronnen, variërend van 100 tot 220 pk. De T5, oftewel de snelste jongen van de groep, spande de kroon met een 2,5 liter vijfcilinder turbo die dus 220 pk en 340 nm aan koppel levert.
V50 overtuigde bij kennismaking als 2.0D
De Volvo was mede populair door, zoals hierboven genoemd, het grote aanbod aan verschillende aandrijflijnen. Met name de 2,0-literdiesel beviel destijds erg goed vanwege zijn grote hoeveelheid koppel dat al bij lage toeren beschikbaar is. Ook het onderstel, dat in samenwerking met Ford en Mazda is ontwikkeld, zorgt ervoor dat de V50 een erg fijn rijdende auto is. Wel zo prettig als je (lang) op pad bent met een auto zoals deze. De keuze voor het gedeelde onderstel was wel een opmerkelijke keuze vanuit Volvo. Het merk wilde met deze stationwagen namelijk in de echte middenklasse gaan opereren, maar bleef door bovenstaande keuze hangen in de compacte middenklasse. De V50 stond namelijk op dezelfde basis als de Ford Focus en Mazda 3.
Facelift in 2007
In 2007 onderging de V50 een facelift waarbij de focus voornamelijk lag op de strakgetrokken koplampen, de afwezigheid van stootstrips en een strakkere achterbumper. De verkoopcijfers namen vanaf 2007 wel iets af. Het is dus maar de vraag of het vernieuwde model helemaal in de smaak viel. Toch scoorde de V50 voor Volvo erg goed in Nederland en staat qua verkoopcijfers zelfs in de top 10 van het Zweedse merk. Vooral in 2005 werd het model erg veel verkocht waarna de verkoopcijfers dus langzaam iets afnamen.
V50 niet de kleinste station van Volvo
Alhoewel de V50 absoluut geen bijzonder grote auto is, spant de V40 van een generatie eerder de kroon. Met afmetingen (lxbxh) van 4,48 x 1,72 x 1,41 m is deze station nog kleiner dan de V50 die het moet doen met 4,51 x 1,77 x 1,45 m. Dat betekent ook dat de bagageruimte bij de ‘grote’ broer iets meer is. Deze is namelijk 417 liter ten opzichte van 413 liter maar het scheelt allemaal niet veel. Er moet er toch één het onderspit delven.
Na het succes van de V50 kwam langzamerhand zijn opvolger in beeld genaamd, je verwacht het niet, de Volvo V60. Deze werd geleverd met een variërend aanbod van vier, vijf- en zescilindermotoren in zowel benzine als dieselvariant. De T5 moest ruimte maken voor een T6 AWD variant met dik 300 pk. Ook mocht Polestar een duit in het zakje doen en de V60 verder opkrikken naar 367 pk. Mede hierdoor kon de V60 zichzelf in een hoger segment plaatsen dan zijn voorganger. De concurrentiestrijd werd voortaan gevoerd met onder andere de BMW 3-serie, Mercedes C-klasse en de Audi A4.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V50 2.4 Momentum | Parkeersensoren V+A | Navigatie | High Performance Audio | Climate Control | Schuif/kantel dak | Cruise control | Regensensor |
- 2005
- 138.125 km

Volvo V50 1.8 Edition II
- 2006
- 320.906 km

Volvo V50 2.4 Edition II Automaat, Leder, 1ste eigenaar! NAP
- 2007
- 104.325 km