Kia EV9 - Back to Basics

De zeven zitplaatsen zijn standaard

Kia EV9 back to basics

Wie op zoek is naar een ruime elektrische zevenzitter mét goede elektrische specificaties, komt momenteel vrijwel automatisch bij de Kia EV9 uit. Hij is er vanaf bijna 68 mille, maar wat krijg je voor dat geld? We zoeken het uit.

Kia EV9 RWD Air - €67.995

Opmerkelijk: wereldwijd is er best een flinke markt voor grote SUV’s met drie zitrijen, maar op elektrisch gebied zijn die er nog nauwelijks. De exemplaren die er zijn, vallen óf in de categorie ‘erg duur’ – Tesla Model X, Mercedes EQS SUV – óf in de categorie ‘omgebouwde bus’ (de Zafira-e en consorten). Verder zijn er nog wat Chinezen die in de verkoop vooralsnog een margerol spelen (Hongqi, BYD) en heeft Mercedes de EQB, die veel krapper is dan alle andere genoemde auto's. Over het algemeen is er bijzonder weinig keuze in deze categorie.

Kia heeft derhalve een ijzersterke aanbieding in handen met de EV9, al moet je ‘aanbieding’ in dezen niet verwarren met ‘koopje’. Minimaal 68 mille is bepaald niet gratis, maar je krijgt dan wel dik vijf meter SUV met standaard zeven zitplaatsen én standaard een enorme accu van 99,8 kWh. Kia levert de EV9 met twee aandrijflijnen, maar die onderscheiden zich alleen als het gaat om het aantal motoren (twee of een) en het vermogen. De achterwielaandrijver heeft 204 pk en is daarmee geen strepentrekker. Van 0 naar 100 gaat in 9,4 seconden en dat is anno 2023 en zeker voor een EV gewoon niet snel, maar een paar jaar geleden hadden we het gewoon ‘vlot’ genoemd. Dat er goed mee te leven is, lijkt evident. Ook de actieradius geeft weinig reden tot klagen: in het gunstigste geval komt de basis-EV9 volgens Kia 563 km ver. Verder zijn de warmtepomp en Vehicle-to-Load-functie (V2L) helemaal standaard.

Kia EV9 uitvoeringen

Als het gaat om uitrusting, is de EV9 RWD er vooralsnog in drie varianten: Air, Plus en Launch Edition. De GT-Line, die herkenbaar is aan onder meer een wat agressievere voorbumper en hogere dakrails, is vooralsnog voorbehouden aan de snelle AWD-versie. De Air oogt vanbuiten hetzelfde als iedere andere non-GT-line, dus niemand zal zien dat dit het basismodel is. 19-inch lichtmetaal, full-ledverlichting rondom en privacy glass zijn standaard. Wat betreft lakkleur zit je ook goed, want het fleurige ‘Flare Red’ is de enige kleur waarvoor Kia geen cent extra vraagt. Voor wie het weten wil: het blauw van de persfoto’s is dan weer niet leverbaar op de Air, want dat is voorbehouden aan de GT-Line.

Stoelventilatie achter!

Aan de binnenzijde zijn er wel verschillen tussen de Air en de Plus. Alle versies hebben ‘vegan leer’, maar de bekleding van de Air is anders en lichter van kleur dan die van de Plus. Dat is gelukkig geen voorbode van een totaal uitgeklede auto, integendeel zelfs. Elektrisch verstelbare voorstoelen, stuurwielverwarming, stoelverwarming op de eerste twee rijen, stoelventilatie op de eerste twee rijen (!), een elektrisch omklapbare derde zitrij, automatische climatecontrol met twee zones, een elektrisch bedienbare achterklep en navigatie via een 12,3-inch touchscreen zijn allemaal onderdeel van de buitengewoon riante standaarduitrusting. Adaptieve cruisecontrol en een actieve rijstrookassistent horen er voor de basisprijs van de Kia EV9 eveneens gewoon bij.

Wat we 'missen'

‘Maar’, horen we je vragen, ‘is er dan nog wel een reden om voor een duurdere uitvoering van de Kia EV9 te gaan?’ Goede vraag. Er is absoluut geen noodzaak, maar de Plus biedt toch nog zaken die velen domweg ‘lekker’ vinden. Zo heeft de auto een geheugenfunctie voor de voorstoelen, die vanaf de Plus ook de elektrisch verstelbare stuurkolom meepakt. Daarnaast biedt de Plus een audiosysteem van Meridian, een iets uitgebreider verstelbare lendensteun, stoelmassage en een ‘relaxfunctie’ voor de stoelen. De digitale binnenspiegel van de Plus ontbreekt bij de Air en alleen Plus-kopers krijgen de optie om de EV9 tegen bijbetaling van €1.295 uit te rusten met een panoramisch schuif-kanteldak. Zo’n Plus kost trouwens minimaal €70.495, dus het prijsverschil is op dit niveau te overzien.

Signalement

Merk Kia
Model EV9 99.8kWh RWD Air
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 67.645

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk
Maximaal koppel 350 Nm
Accu capaciteit (bruto) 105 kWh
Lengte / breedte / hoogte 5.010 mm / 1.980 mm / 1.755 mm
Wielbasis 3.100 mm
Massa leeg 2.401 kg
Laadvermogen 669 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 900 kg / 450 kg
Banden255/60R19Prijzen
Topsnelheid 185 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,4 s
Stroomverbruik (WLTP) 20,2 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 563 km

PRIVATE LEASE Kia EV9

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (61)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.