Jaguar X-type Estate
Het was al aangekondigd: Jaguar krijgt een stationwagen. De Estate zal op de autotentoonstelling in Frankfurt worden onthuld, maar hier zijn de eerste foto's en gegevens.
't Zal voor echte Jaguar-liefhebbers wel even slikken zijn. Eerst de komst van de Jaguar X-type die een tweeling vormt met de Ford Mondeo, vervolgens de komst van een dieselmotor en nu ook nog een stationwagen. Tot niet zo lang geleden was zoiets echt ondenkbaar.
Die combi moet 't gaan opnemen tegen concurrenten als de Mercedes C-klasse, BMW 3-serie en de Audi A4. Jaguar heeft voor deze carrosserievorm gekozen omdat die in Europa zo succesvol is. Zo worden er van de A4 niet minder dan
67 % in de Avant-uitvoering verkocht.
De stationwagen is vanaf de B-stijl nieuw ontwikkeld, maar ook de voorportieren en het dak zijn nieuw. De achterklep heeft een ruit die apart geopend kan worden.
We hebben nog niet de precieze gegevens van de inhoud van de bagageruimte, maar aangezien de Mercedes C-klasse het lichtend voorbeeld is geweest, zal de inhoud in de buurt zijn van de 470 liter. De vloer van de laadruimte is bekleed met een luik met een duur tapijtje, waaronder het reservewiel en een opbergvak met 12-volt aansluiting (kan de laptop uit het zicht van dieven worden opgeladen).
Standaard wordt de Jaguar Estate (op z'n Engels) geleverd met dakrails, vier verchroomde vastzetogen en een neerklapbare achterbank, waarop de hoofdsteunen kunnen blijven zitten als je de rugleuning omklapt. De motoren zijn dezelfde als in de sedan, terwijl natuurlijk ook de nieuwe 2-liter common-rail dieselmotor in de stationwagen leverbaar wordt. Hij levert 130 pk en heeft een maximum koppel van 330 Nm bij 3300 tpm.
De Jaguar Estate zal in het voorjaar bij de dealers arriveren. Prijzen zijn nog niet bekend.