Jaguar test hybride XJ met viercilinder diesel

Jaguar XJ Diesel Hybrid
Jaguar XJ Diesel HybridJaguar XJ Diesel HybridJaguar XJ Diesel HybridJaguar XJ Diesel HybridJaguar XJ Diesel HybridJaguar XJ Diesel Hybrid
Wat rijdt hier nou? Op het eerste gezicht 'gewoon' een XJ. Maar wie dieper in de materie duikt, komt tot een andere conclusie.

Allereerst is er de techniek. Via via kwamen wij te weten dat deze XJ een viercilinder turbodiesel herbergt. Welke dat precies is, is niet honderd procent zeker. Een 190 pk sterke 2,2-liter turbodiesel lijkt echter een waarschijnlijke optie, want dat blok debuteerde onlangs immers ook al in de XF.
En dan is er nog het mysterie van de camouflagetape op diverse plekken aan de achterzijde van de auto. Dit zou er op kunnen wijzen dat Jaguar een plug-in hybride XJ aan het testen is en dat de tape bij de bumper de klep voor het elektrisch laden bedekt. De plug-in hybride aandrijflijn zou dan bestaan uit de 190 pk sterke turbodiesel, gekoppeld aan een elektromotor.
Volgens een eerder bericht van Autocar zou Jaguar tests uitvoeren met een XJ met een elektromotor van ongeveer 200 pk. Het Britse tijdschrift meldde destijds dat een 1,2-liter driecilinder fungeerde als range-extender, maar klaarblijkelijk hebben de Jaguar-ingenieurs dat idee laten varen en willen ze door de combinatie met de diesel een potente concurrent voor de Fisker Karma neerzetten. Wanneer de productieversie van de XJ Plug-in Hybrid op de markt komt, is op dit moment nog niet bekend.

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.