Jaguar Land Rover werkt aan lichtere auto's
Composiet in plaats van aluminium en staal
Jaguar Land Rover heeft het Tucana-project opgestart. Met dit onderzoeksproject, dat deels gefinancierd wordt door de Britse overheid, wil het concern werken aan de grootschalige toepassing van lichtgewicht composietmaterialen in de constructie van haar EV's. Voor 2022 moeten de eerste testvoertuigen klaar zijn.
De leiding van het Tucana-project is in handen van Jaguar Land Rover. Samen met academische en industriële partners doet JLR onderzoek naar de grootschalige toepassing van lichtgewicht composietmaterialen als koolstofvezel en glasfiber. Het doel is uiteindelijk om de stijfheid van de carrosserieën met 30 procent te vergroten en het gewicht met gemiddeld 35 kilo te reduceren. Ook moeten de sterke materialen verder gaan bijdragen aan de veiligheid. De gewichtsreductie wil JLR naar eigen zeggen gaan benutten om grotere accu's te monteren en zo de actieradius van haar EV's verder te vergroten. Daarnaast moet de gewichtsreductie ook een positieve bijdrage leveren aan het rijgedrag en de prestaties.
Het Tucana-project heeft een looptijd van vier jaar. Jaguar Land Rover verwacht nog voor 2022 de eerste testvoertuigen gereed te hebben. Wanneer de eerste productiemodellen met composietmateriaal op de markt moeten komen, is nog niet bekend. Momenteel is de Jaguar i-Pace de enige EV van JLR. Het concern werkt aan een elektrische Range Rover en Jaguar XJ, maar die zijn wegens de coronacrisis op de lange baan geschoven. Die twee modellen, die beiden op het MLA-platform komen te staan, zullen echter nog niet profiteren van de opgedane kennis in het Tucana-project.