'Instap-R8 krijgt V6'

2.9-blok uit Panamera 4S breed toegepast

Audi R8 V10 Plus
Volgens het doorgaans uitstekend geïnformeerde Autocar krijgt de toekomstige 'instapversie' van de Audi R8 geen V8, maar een geblazen V6.

We schreven al eerder dat een V6 met een inhoud van 2,9 liter een voorde hand liggende optie is voor de Audi R8. Inmiddels lijkt duidelijk waar die motor vandaan moet komen, want onlangs werd een zespitter met precies die cilinderinhoud gepresenteerd in de nieuwe Porsche Panamera. In de 4S-versie van die auto levert het blok 440 pk en 550 Nm, waarden die ook voor Audi's supercar ruimschoots moeten voldoen.

De atmosferische 4.2 V8 die in de vorige R8 als instapmotor fungeerde, hielp de auto aan 430 pk en evenzoveel newtonmeter koppel. Daarboven vonden we destijds de 5.2 V10 in het gamma, een motor die op dit moment de enige optie is voor R8-kopers. Als de nieuwe V6 ongewijzigd uit de Panamera wordt overgenomen zit het met de prestaties wel goed. Of dat ook voor het geluid geldt is afwachten: een geblazen V6 heeft op dat gebied meestal grote moeite om een atmosferische V8 bij te benen.

De 2.9 zullen we naar alle waarschijnlijkheid ook terug gaan zien in de RS4, RS5 en RS Q5 van Audi. De reeds gepresenteerde S4 heeft opmerkelijk genoeg een zespitter die met drie liter inhoud iets groter is, maar tegelijkertijd minder vermogen levert.

Lezersreacties (50)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.