Ineos Grenadier - Reportage
Buiten de gebaande paden
De Ineos Grenadier oogt als een wedergeboorte van de Land Rover Defender die enkele jaren geleden uit productie ging, maar in werkelijkheid daagt deze nieuwkomer de complete gevestigde orde in het offroad-segment uit.
Iedereen zei dat het onmogelijk was. Maar dat is voor sommige mensen juist een uitdaging om het toch te proberen. Dat is kort samengevat de ontstaansgeschiedenis van de Ineos Grenadier. Jim Ratcliffe, de miljardair die aan het hoofd staat van het internationale chemieconcern Ineos, kreeg van alle kanten te horen dat het concept van de klassieke terreinwagen niet samenging met de emissieen veiligheidsnormen en andere voorschriften waaraan autofabrikanten zich in deze tijden moeten houden. Ook bij Land Rover gaven ze in 2016 deze aspecten als redenen op bij het stopzetten van de productie van de klassieke Defender. Daarover was Ratcliffe naar het schijnt zo teleurgesteld dat hij ’s avonds in de pub besloot zelf een soort Defender te bouwen. In eerste instantie wilde hij simpelweg de productielijn en -rechten van Land Rover overnemen. Maar dat zagen ze bij de fabrikant niet zitten; die gaf zelfs aan dat er een rechtszaak zou komen als Ratcliffe zelf een auto ging ontwikkelen die sterke overeenkomsten zou hebben met de Defender.
TWEE VERSIES
Sir Ratcliffe gooide echter niet de handdoek in de ring, hij ging de juridische strijd aan en kwam als winnaar uit de bus. Voor de serieproductie van zijn kindje nam hij van het Daimler-concern de Smart-fabriek in Hambach/Lothringen over. Vervolgens koos hij als ontwikkelingspartner een bedrijf dat wereldwijd als de nummer één te boek staat als het om terreinwagens gaat: Magna in het Oostenrijkse Graz. Het team onder projectmanager HansPeter Pessler kent de geldende en toekomstige wettelijke normen uit het hoofd en verwacht geen problemen bij de homologatie van de Ineos Grenadier. Die komt overigens direct in twee uitvoeringen op de markt: als lichte bedrijfswagen (categorie N1) en als personenauto (M1).
Op dit moment bouwen ze in Graz de voorseriemodellen; wij mochten met twee prototypes al een stukje rijden op het testterrein van Magna in Graz en op het uitdagende testparcours op de ‘huisberg’ van Magna, Schöckl genaamd. Op beide soorten ondergrond komt de nieuwkomer verrassend goed uit de verf. Onder de motorkap ligt een drieliter zescilindermotor, naar keuze als diesel met circa 250 pk en 550 Nm koppel en als benzine met ongeveer 285 pk en 450 Nm. Beide motoren zijn afkomstig van BMW en ze zijn allebei gekoppeld aan een achttraps automaat van ZF. Een in eigen huis ontwikkeld differentieel zorgt voor permanente vierwielaandrijving en een effectieve ondersteuning in het terrein. Tegen meerprijs zijn, net als bij de Mercedes-Benz G-Klasse, ook volledige sperren voor de vooren achteras leverbaar.
CONCURRENTIELOOS
Hoe de Grenadier er vanbinnen uitziet, mogen we nog niet laten zien. Maar we kunnen wel alvast verklappen dat ook het interieur er prima mee door kan. Veel nieuwkomers in de autoindustrie zijn onderuit gegaan, maar de kans is klein dat dit in dit geval ook gaat gebeuren, want de Grenadier is ontwikkeld samen met sterke partners en het model kent wereldwijd simpelweg geen concurrentie.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Had je deze auto's al gezien?

Ineos Grenadier 3.0 Turbo-Diesel 6-cilinder 4x4 Utility | Differentieel lock voor + achter | Trekhaak | Compleet
- 2024
- 1.122 km

Ineos Grenadier 3.0 Turbo-Diesel 6-cilinder 4x4 Utility | Trekhaak | Safari Ruiten
- 2024
- 50 km

Ineos Grenadier 3.0 Turbo-Benzine 6-cilinder 4x4 Utility | Differentieel lock voor + achter | Trekhaak | Safari Ruiten
- 2024
- 50 km